Advertentie
Advertentie

Meer dan Klein Duimpje

'We zijn beter gewapend dan de grote luchtvaartmaatschappijen tegen de gevolgen van de terroristische aanvallen van 11 september, wat niet wil zeggen dat het ons niet raakt. Ook wij hebben passagiers en trafiek verloren. Maar ik durf te stellen dat er ook opportuniteiten zijn voor ons', zegt Mike Ambrose. Ambrose is directeur-generaal van de European Regional Airline Association (ERA), de beroepsvereniging die de belangen van de Europese regionale luchtvaart behartigt en ruim 240 leden telt, waarvan 82 regionale luchtvaartmaatschappijen, 43 regionale luchthavens en 120 aanverwante bedrijven zoals vliegtuigfabrikanten. Een decennium eerder (in 1992, het eerste jaar dat de ERA op systematische wijze cijfers van haar leden begon te verzamelen) had de ERA nauwelijks 138 leden, inclusief 47 regionale luchtvaartmaatschappijen. De groei wijst op het succes van ERA als lobby-orgaan, maar evengoed, of vooral, op de groei van de sector. In 1992 vervoerde de Europese regionale luchtvaartmaatschappijen nauwelijks 31,6 miljoen passagiers, in 2000 was dat met 72,1 miljoen passagiers meer dan het dubbele. Het aantal vliegtuigen in de vloot steeg van 556 in 1992 naar 1.232 in 2000. De gemiddelde bezettingsgraad, dus het aantal verkochte stoelen (tegen minstens 25% van de gangbare ticketprijs) per vliegtuig, bedroeg 58,2 procent in 2000. Dat was 53 procent in 1992.