Motorola denkt minder chips en mobilofoons te verkopen

Motorola is traditiegetrouw de eerste grote technologiegroep die in het begin van het vierde kwartaal sectorvooruitzichten bekendmaakt. Die zijn deze keer niet schitterend. Motorola verwacht dat de halfgeleidermarkt in 2001 ongeveer 25 tot 30 procent kleiner zal zijn dan in 2000. Eerder voorspelde de groep nog een daling van 'maar' 15 tot 20 procent. Volgend jaar zal de markt volgens Motorola opnieuw met 5 tot 10 procent groeien, maar ook dat is minder dan de groei met 15 tot 20 procent die het bedrijf eerder voorspelde.

Ook de verkoop van mobilofoons blijft achterop bij de verwachtingen. Motorola zei eerder dat 2001 goed zou zijn voor een wereldwijde verkoop van 400 tot 425 miljoen stuks. Vandaag denkt het bedrijf dat de sector dit jaar niet meer dan 380 tot 400 miljoen mobieltjes zal kunnen afzetten, de positieve verwachtingen van sommige analisten ten spijt. Voor volgend jaar rekent Motorola op een voorzichtige stijging, met een wereldwijde verkoop van 420 tot 460 mobilofoons.

Motorola's verlies van 1,4 miljard dollar is te vergelijken met een winst van 531 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2000. Een van de oorzaken van het verlies - het derde op rij - is de uitzonderlijke last van 1,3 miljard dollar die Motorola boekt. Dat is nodig, want Motorola leende 2 miljard dollar aan de Turkse mobilofoonoperator Telsim, en die kan dat niet terugbetalen.

Nog in het derde kwartaal boekte Motorola een uitzonderlijke last van 850 miljoen dollar voor verliezen uit investeringen. Kostenbesparingsprogramma's kostten nog eens 220 miljoen dollar. De verkoop van de afdeling die militaire telecomtoepassingen levert, bracht Motorola 525 miljoen dollar op.

De omzet daalde jaar-op-jaar met 22 procent, van 9,5 naar 7,4 miljard dollar. Analisten zaten bij Motorola vooral te wachten op de cijfers uit het Personal Communications Segment (PCS). Dat is de divisie die onder meer mobilofoons maakt. Tegen de algemene trend in steeg de omzet van PCS van 2,5 miljard dollar in het tweede kwartaal naar 2,69 miljard dollar in het derde kwartaal. Dat is heel wat minder dan de 3,2 miljard dollar uit het derde kwartaal van vorig jaar. Maar de omzetstijging tegenover het tweede kwartaal doet analisten geloven dat de kwakkelende verkoop van mobilofoons stilaan heropflakkert.

Over de rest van de cijfers waren de verzamelde analisten teleurgesteld. Bovendien is het lang niet zeker of de positieve trend in mobilofoonland wel van langdurige aard is. Veel Amerikaanse mobilofoonoperatoren zeggen dat de verkoop van mobilofoons in de VS fors gestegen is na de terroristische aanvallen van 11 september. Heel wat Amerikanen kochten blijkbaar een mobilofoon om zich veiliger te voelen. Maar het is afwachten of die trend doorzet. Zeker als de economie blijft slabakken, valt dat sterk te betwijfelen.

Vijf jaar geleden had Motorola een wereldwijd aandeel van 33 procent van de mobilofoonmarkt. Vandaag is dat nog maar 15 procent. Naast mobilofoons levert de groep ook halfgeleiders en apparatuur voor telecomoperators, maar ook in die sectoren krijgt Motorola het zwaar te verduren.

De verklaring wordt een stilaan bekend liedje dat al maanden in heel de technologiemarkt te horen is: de elektronica-, auto- en telecombedrijven die chips kopen kampen zelf met een tegenvallende vraag en stellen daarom hun orders naar beneden bij. En de grote telecomoperatoren aarzelen om zich nog dieper in de schulden te werken door dure (Motorola-)apparatuur te bestellen.

JLi

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud