Ondernemingen ontdekken bedrijfsbezoek als communicatiekanaal naar beleggers

De beursgenoteerde ondernemingen, en dan vooral de kleinere en middelgrote bedrijven, liggen al jaren onder vuur omdat hun communicatiebeleid naar beleggers te wensen zou overlaten. Toch is er de voorbije jaren heel wat gebeurd. Sommige bedrijven stelden een "investor relations manager" aan om een communicatiestrategie voor de belegger op te stellen en hem een aanspreekpunt te geven. Anderen schuimen plichtsgetrouw elke beleggershappening af om geïnteresseerden te overtuigen. Ook de kwaliteit van de jaarverslagen, de voorstelling van de resultaten, en de gewone persberichten, zijn er volgens de Belgische jury voor de beste financiële communicatie op vooruit gegaan.

"Maar hoe je ook je best doet, uiteindelijk vormt een bezoek aan het bedrijf de ultieme kans om met de belegger in contact te komen", verklaart woordvoerster Bea van den Berk van Neways. Dat Nederlandse elektronicabedrijf startte vorige week een advertentiecampagne waarbij de beleggers werden uitgenodigd om het bedrijf te bezoeken. "Het is de eerste keer dat wij voor de aandeelhouders een bedrijfsbezoek met voorstelling van de financiële resultaten organiseren. Het idee kwam van onze nieuwe voorzitter, Bernard Doorenbos, die het concept bij Axxicon succesvol introduceerde. Daarnaast vroegen ook enkele aandeelhouders op de algemene vergadering erom."

Volgens van den Berk is het geld goed besteed: "De advertentie en de organisatie kosten veel geld, maar plaatsen onze onderneming in de kijker bij het grote beleggerspubliek en onze klanten. Wij verwachten dat er zo 'n 100 mensen komen opdagen. Een direct positief effect op de koers is niet onze doelstelling. Maar we zijn er wel van overtuigd dat een particuliere belegger na een bezoek zijn aandelen niet zo snel zal verkopen omdat hij een band met het bedrijf heeft gecreëerd. Bovendien kan hij vaststellen dat hij zijn geld niet in een lege doos investeert."

In België maakte nog tot nu toe geen enkel beursgenoteerd bedrijf gebruik van een mediacampagne om zijn aandeelhouders tot een bedrijfsbezoek aan te sporen. Toch ontdekken ook de Belgische managers in toenemende mate het belang van een bezoek aan de onderneming door de aandeelhouder. "Hoewel wij geen strategie hebben om de individuele belegger naar onze bedrijven uit te nodigen, zijn er er wel beleggingsclubs die af en toe op bezoek komen", zegt uitvoerend voorzitter Luc de Bruyckere van voedingsgroep Ter Beke. "Beleggers willen echter meer zien dan alleen het operationele. Een voorstelling van de financiële situatie en vooruitzichten hoort erbij. Maar omdat zulke presentaties veel tijd van het management opslorpen, moeten we de bezoeken beperkt houden."

Polyuretaanverwerker Recticel is al meer dan een jaar bezig met een nieuwe strategie voor de particuliere belegger. Het bedrijf schuimt systematisch beleggershappenings af en organiseert bezoeken aan beleggingsclubs. "Voor bepaalde groepen aandeelhouders en beleggingsclubs organiseren we op kleine schaal bezoeken aan de productie-eenheden", zegt investor relations manager Michel de Smet. "Maar het heeft geen zin met honderden mensen tegelijk in een fabriek rond te lopen. Dat brengt de productie in gevaar. Voor het grote publiek zijn er de opendeurdagen."

Volgens De Smet heeft het weinig zin om in het huidige beursklimaat veel geld aan een reclamecampagne te spenderen. "Dat zou weggegooid geld zijn. De beleggersappetijt is er gewoon niet. Onze kleinschalige projecten gaan daarentegen wel door. Een voorstelling bij beleggersclubs creëert visibiliteit. Het kan helpen om de koers en de liquiditeit van het aandeel te ondersteunen wanneer de beurs opnieuw herstelt."

De fabrikant van industriële wasmachines LSG heeft zowel in België, Scandinavië als de VS fabrieken. "Daarom heeft een bedrijfsbezoek niet zoveel zin", stelt algemeen directeur Jesper Jensen. "Het bezoek aan één fabriek geeft immers geen goed beeld van de hele groep." Andere ondernemingen met meerdere fabrieken volgen die redenering niet. Zo heeft Recticel 100 vestigingen in 20 landen. De chemiegroep Tessenderlo, die op aanvraag bedrijfsbezoeken organiseert, heeft eveneens tientallen fabrieken over de hele wereld verspreid.

Voor de meeste aandeelhouders die het bedrijf waarin ze beleggen met eigen ogen willen zien, blijft het wachten op een opendeurdag. Gelukkig openen enkele vennootschappen ook tijdens de jaarlijkse open bedrijvendagen hun poorten, zoals de fabrikant van bouwmaterialen Koramic of brouwer Duvel-Moortgat. Vast staat dat een bedrijfsbezoek de belegger meer kan betrekken bij zijn investering, en dat is op zich een goede zaak.

SM

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud