Opel: minder produceren met minder personeel (update 18.30 uur)

De vermindering van de capaciteit zal 300.000 tot 350.000 wagens bedragen. Opel gaat zijn dealernet in Duitsland met 20% tot 30% verminderen en samenwerkingsakkoorden sluiten met externe partners voor de fabricage van componenten.

"Op het gebied van assemblage, zullen enkele duizenden werknemers ons moeten verlaten", zei Opel-topman Carl-Peter Forster op een persconferentie. Opel gaat bovenop de productievermindering ook banen schrappen in de administratieve en commerciele diensten. Op die manier wil Opel de twee volgende jaren 2 miljard euro besparen.

De voorbije weken was er speculatie ontstaan dat de fabriek van Opel Belgium in Antwerpen zou worden gesloten. Volgens Opel wordt geen enkele fabriek in Europa uitgesloten. Het zou dus ook wel eens een Duitse fabriek kunnen zijn die met sluiting wordt bedreigd, wat voordien taboe was.

Om 17 uur startte er een videoconference over het herstructureringsplan Olympia voor de Belgische media met CEO Forster en afgevaardigd bestuurder Eddy Geysen van Opel Belgium.

Ondanks de ontslagen die in het vooruitzicht gesteld werden, benadrukte de directie van Opel op de videopersconferentie dat het personeel niet het grote slachtoffer van de sanering zou worden. De sluiting van een fabriek is niet zeker want dit scenario is financieel misschien interessant, maar op het niveau van de werknemers en de effecten op de verschillende nationale markten ligt dat compleet anders, zei Carl-Peter Forster.

Opel neemt diverse maatregelen om weer winstgevend te zijn vanaf 2003. Definitieve beslissingen over een pakket van saneringsmaatregelen worden niet voor eind september verwacht, zo luidde het dinsdag in Rüsselsheim. Opel slikte vorig jaar een verlies van 835 miljoen mark (414 miljoen euro). In het eerste halfjaar van 2001 ging de autofabrikant opnieuw voor 535 miljoen mark (265 miljoen euro) in het rood.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud