Opel schrapt duizenden banen (update)

Op 21 september moet er meer duidelijkheid komen, zei topman Carl-Peter Forster op een persconferentie. Wat wel al vaststaat is dat de capaciteitsvermindering 300.000 tot 350.000 wagens bedraagt. Daarnaast gaat Opel, een dochter van het Amerikaanse General Motors zijn dealernet in Duitsland met 20 tot 30% verminderen en samenwerkingsakkoorden sluiten met externe partners voor het maken van onderdelen. De maatregelen kaderen in het herstelplan Olympia, dat Opel er weer moet bovenop helpen. In het eerste halfjaar van 2001 boekte het bedrijf een verlies van 265,25 miljoen euro.

De vakbonden zijn er ondertussen niet over te spreken dat ze via de media moesten vernemen dat er duizenden jobs op de helling staan. "Zolang we geen 100 procent zekerheid hebben over wat er zal gebeuren, kan ik moeilijk reageren", zei Walter Mertens, ABVV-afgevaardigde bij Opel Belgium. "Maar meestal bespreekt een bedrijf mogelijke herstructureringen eerst met het personeel, niet met de media."

Forster zei op een persconferentie dat " er op het gebied van assemblage, enkele duizenden werknemers ons zullen moeten verlaten". Daarbovenop verdwijnen er ook banen in de administratieve en commerciele diensten. Op die manier wil Opel de twee volgende jaren 2 miljard euro besparen.

De voorbije weken was er speculatie ontstaan dat de fabriek van Opel Belgium in Antwerpen zou dichtgaan. Volgens Opel behoort dit scenario nog steeds tot de mogelijkheden, maar kan er ook evengoed een fabriek in Duitsland de deuren sluiten, wat tot voor kort nog taboe was. Of er een fabriek gesloten wordt, is evenwel niet zeker. "Financieel is het misschien interessant, maar op het niveau van de werknemers en de effecten op de nationale markten, ligt dat volledig anders", zei Carl-Peter Forster.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud