Advertentie

Opkomst van digitale camera doet Polaroid de das om

Polaroid zit op een schuldenberg van bijna een miljard dollar (948,4 miljoen dollar). In augustus maakte het bedrijf bekend dat het tweede kwartaal goed was voor een nettoverlies van 110 miljoen dollar, tegenover een winst van 26 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet daalde met 31 procent tot 333,5 miljoen dollar.

Polaroid werd opgericht in 1932 door de gesjeesde Harvard-student Edwin Land. Het eerste product was een beschermende bril, die Polaroid meteen aan een groot contract met het Amerikaanse leger hielp. De eerste instantcamera kwam er in 1948. Polaroid deed ook goede zaken met de uitvinding van de driedimensionele film en de raket die warmtebronnen als doel herkent.

De definitieve doorbraak kwam er toen het bedrijf in 1976 de One-Step-Camera lanceerde, een camera zonder filmpje die direct het fotopapier belichtte. Polaroid pakte daarmee de traditionele ontwikkelingslabs in snelheid. Wat bij hen dagenlang duurde, deed de Polaroid-camera in enkele ogenblikken: een kant-en-klare foto afleveren.

Het Amerikaanse bedrijf maakte met succes gebruik van het in de marketingwereld bekende Gilette-principe, genoemd naar de scheermesjesproducent die het uitvond: de Polaroid-camera was goedkoop, zodat veel consumenten overstag gingen en de nieuwe manier van fotograferen gingen uitproberen. Het chemisch voorbewerkte fotopapier, dat alleen door Polaroid verkocht werd, was daarentegen vrij prijzig, maar wel nodig om Polaroids te kunnen maken.

De aanpak lukte. Al een halve eeuw is de merknaam Polaroid in Amerika ook de soortnaam van alle denkbare types direct-klaar-foto's. In de late jaren '70 was de Polaroid-camera in de VS de best verkochte camera. Maar de gloriejaren bleven niet duren.

De problemen begonnen met het opduiken van de 'snelle' ontwikkellabs voor kleurennegatieffilmpjes: voortaan was het wachten beperkt tot een uurtje, en de kwaliteit van de foto's was veel beter. Het zelfgenoegzame Polaroid reageerde niet op die veranderingen en aan de One-Step-camera veranderde tot vandaag nauwelijks iets. De omzet van het bedrijf begon te dalen toen Edwin Land overleed in 1991, tien jaar nadat hij het bedrijf verlaten had.

De genadeslag voor Polaroid was de opkomst van de digitale camera voor de consumentenmarkt: die technologie is sneller en milieuvriendelijker en levert betere foto's op. Een paar jaar geleden deed Polaroid nog een wanhopige marketinginspanning om de Polaroid opnieuw hip te maken bij het jonge volkje. De meidengroep The Spice Girls werd in 1997 ingehuurd om de SpiceCam te promoten. De waarde van het aandeel steeg en op de beurs was Polaroid in juli van dat jaar bijna 2,8 miljard dollar waard.

Maar ook de SpiceCam kon Polaroid niet redden. Vandaag is het bedrijf op de beurs minder dan 25 miljoen dollar waard. De afgelopen twaalf maanden dook de aandelenkoers 97 procent lager. Maandagmiddag bereikte het aandeel na een daling met nog eens 35 procent zijn voorlopig dieptepunt van 28 dollarcent.

De laatste jaren komt Polaroid nauwelijks nog met nieuwe producten naar de markt. Dit jaar moest het al twee grote ontslagrondes aankondigen. De directie zegt dat er nog een derde aankomt, maar geeft nog geen aantallen vrij. In mei liet het bedrijf weten dat het zich wil concentreren op de bouw van digitale printers en alle andere divisies wil afstoten. De camerapoot staat sindsdien te koop. Bij Polaroid werken 6.700 mensen. JLi

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud