Opnieuw chaos rond Zaventem door Sabena-actievoerders

Bij de eerste ploegen van de bagagedienst, die om 5.30 uur aan de slag ging, legde 50 procent van de bagagedragers en 80 procent van de bagagecontroleurs het werk neer.

Volgens Sabena-woordvoerder Gilles werden tussen 9 en 14 uur zestien Europese vluchten geschrapt.

Door de staking van het bagagepersoneel moeten Sabena-passagiers hun koffers nog altijd zelf naar het vliegtuig brengen.

In het herstructureringsplan voorziet Müller een bocht van 180 graden voor Sabena. "Onze situatie is zo dramatisch dat op dit ogenblik geen enkele partner in Sabena wil investeren", klonk het dreigend. Muller gaf openlijk toe op de rand van het bankroet te staan. Ook een nieuwe kapitaalsverhoging blijkt niet langer mogelijk, dat hebben beide aandeelhouders op papier beloofd. Er zit dus niets anders op dan Sabena te herorienteren naar een kleinere maatschappij, met een kleinere vloot gericht op Europese bestemmingen en business-classreizigers. De bestemmingen die worden aangeboden zullen met een hogere frequentie worden aangevlogen. Muller moest wel toegeven dat er nog heel wat marketing nodig is om Sabena voor de zakenreiziger aantrekkelijk te maken.

In het businessplan is voorzien dat de langeafstandsvloot wordt verkleind van dertien naar elf vliegtuigen, nu nog A 340's die vervangen worden door A 330's. De bestemmingen blijven gefocust op de Verenigde Staten, in het kader van een samenwerking met American Airlines, en op Oost-Afrika als nichemarkt. De lijnen Tokio en Washington verdwijnen. Voor de middellange afstand moeten 7 van de 79 vliegtuigen weg. In Europa verdwijnen toeristische bestemmingen als Faro, Verona, Catania en Belfast.

Voor het personeel betekent de heroriëntatie een reductie met ongeveer 1.600 banen en meer flexibiliteit: de productie moet omhoog met 10 procent, aldus Muller. De topman wil dat Sabena tegen 2005 opnieuw winstgevend is.

Lees het Sabena-dossier

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud