Philips lanceert eerste dvd-recorder

Gerard Kleisterlee, topman van elektronicagigant Philips, presenteerde vrijdag in Berlijn de eerste dvd-recorder voor Europa, de digitale opvolger van de videorecorder. Het toestel kan films opnemen op een compact disk. De gebruiker kan zelf dvd's samenstellen.

De recorder is vanaf september te koop. Goedkoop wordt het nieuwe snufje niet: het apparaat gaat minstens 2000 euro (80.680 frank) kosten. De opneembare lege schijfjes voor de speler kosten ongeveer 20 euro. Net als met de video en de bijbehorende banden, is het de verwachting dat die producten in de komende jaren goedkoper worden.

De dvd-recorder is gebaseerd op de al gangbare dvd-techniek, die lijkt op de toepassing die ook in cd's is gebruikt. Bij het muziekschijfje duurde het vele jaren voor er een opnamemogelijkheid voor consumenten kwam. Bij digitale video discs (dvd's) was het volgens Philips eenvoudiger: er moest slechts een opnameknop bij worden gezet.

Kleisterlee noemt de introductie van de dvd-recorder een belangrijke stap in de positionering van Philips in de digitale wereld, en ziet de dvd R1000, zoals het apparaat officieel heet, als het consumentenproduct voor de komende jaren.

Philips kan een nieuw succesproduct goed gebruiken. De divisie consumentenelektronica zag de omzet in het tweede kwartaal dit jaar met 11 procent dalen naar 1,99 miljard euro, meldde de Wall Street Journal vrijdag. De divisie leed een operationeel verlies van 71 miljoen euro (2,8 miljard frank).

Niet iedereen deelt het optimisme van Philips. Het economische klimaat valt tegen en de dvd-recorder is duur. Bovendien bestaat er nog geen dvd-standaard. De verkoop van dvd-recorders in Japan en de VS komt traag op gang. Philips plant voor 2004 een wereldwijde verkoop van 6 miljoen stuks.

De verkoop van mobilofoons kreeg dit jaar een zware klap. Waar begin dit jaar nog een verkoop van 600 miljoen stuks werd vooropgesteld, herziet Philips dat cijfer nu tot hooguit 400 miljoen stuks, of minder dan de 408 miljoen stuks in 2000. In 1999 werden er 280 miljoen mobilofoons verkocht.

Philips hoopt dat de verkoop van mobilofoons later dit jaar weer toeneemt. De exponentiële groei van de vraag naar mobilofoons van het einde van de jaren '90 is definitief voorbij, stelt Thijs Linthorst, marketing-directeur van Philips. Hij hoopt op een hernieuwde belangstelling voor elektronische producten vanaf Kerstmis.

Philips trok zich trouwens in juni dit jaar uit de productie van mobilofoons terug en besteedde die uit aan derden.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud