Piloten willen rol spelen in overname van Sobelair

Het plan waaraan de directie van Sabena en de regering werken, bestaat zoals bekend uit drie delen. De creatie van een 'sociaal fonds' om het leed te verzachten voor de duizenden personeelsleden die het bedrijf zullen moeten verlaten; de oprichting van een nieuw Sabena, al dan niet met de regionale dochter DAT als fundament; en de verkoop van een aantal activa die niet meer als core business worden beschouwd. Daartoe behoort, naast catering, handling, technics en hotels ook de chartermaatschappij Sobelair.

De piloten van zowel Sabena als Sobelair hebben van bij de aanvang een actieve rol willen spelen in de oplossing van de crisis, maar klagen erover dat ze weinig of niet betrokken worden in het dossier. Vorige week stuurden de piloten van Sobelair een brief aan Fred Chaffart waarin ze duidelijk maken dat ze kandidaat-overnemer zijn als de charterdochter van Sabena daadwerkelijk wordt verkocht. "We werken aan een ondernemingsplan, in samenwerking met financiële experts", zegt Geert Vertongen.

Vertongen is lid van de directie van de pilotenvereniging BeCA waar hij Sobelair vertegenwoordigt. "De piloten zijn ook bereid concessies te doen wat de verloning betreft." De productiviteit behoort al tot de beste van de wereld, meent Vertongen. Sobelair-piloten zitten tegen het wettelijk maximum aantal vlieguren aan. Het probleem is echter kandidaat-investeerders te vinden, "want zelf hebben we natuurlijk het geld niet om Sobelair te kopen", aldus de Sobelair-commandant.

Al is dat niet zo zeker. Het is de vraag hoeveel Sobelair in de huidige markt nog waard is. Naar verluidt dacht de Sabena-directie tot voor enkele weken bijna 38 miljoen euro (1,5 miljard fr.) te krijgen voor haar charterdochter. Maar sinds 11 september zijn de tijden veranderd. Sobelair is slechts eigenaar van drie van zijn negen toestellen. Die zouden nog een boekwaarde hebben van 15 miljoen euro (600 miljoen fr.), zegt Vertongen. De laatste jaren heeft Sobelair steeds een operationeel verlies geboekt. Vertongen wijt dat deels aan structuren en systemen die van bovenaf werden opgelegd. "Zo werd ons een informaticasysteem opgedrongen dat Sobelair meer geld kostte dan het opbracht."

Sobelair is de laatste grote chartermaatschappij in ons land. Eerder sneuvelde City Bird omdat zijn belangrijkste klant, Thomas Cook, op de valreep weigerde de chartermaatschappij over te nemen. Thomas Cook verwees naar de ontstane overcapaciteit in zijn eigen vloot als gevolg van 11 september. JetAir/TUI kampt allicht met een gelijkaardig probleem. Afwachten dus of de Duitse groep geïnteresseerd is in een overname van Sobelair. De piloten van Sobelair willen daarover praten met Bart Brackx, algemeen directeur van JetAir. JetAir is een volle dochter van de Duitse groep Preussag/TUI en veruit de belangrijkste klant van Sobelair.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud