Roularta werkt aan vertrek uit gratis krant Metro

Roularta voert gesprekken met een aantal partijen over de overname van zijn belang. De besprekingen met het Noorse Schibsted staan het verst. Roularta is ontgoocheld over de resultaten van Metro en zei al in mei het dagblad te willen omvormen tot een weekblad zodat de publicatie in geen tijd rendabel zou zijn.

Metro is een uitgave van Mass Transit Media (MTM). Roularta, de Regionale Uitgeversgroep en de Nationale Portefeuillemaatschappij (NPM), een Frère-holding, hebben elk 33,33 procent van het bedrijf in handen. Het ontstaan van Metro verliep niet van een leien dakje. De Franstalige mediagroep Rossel besloot medio 2000 niet in het project te stappen en werd als aandeelhouder vervangen door de NPM. De gratis krant, vooral bedoeld voor pendelaars, kreeg ook heel wat kritiek te slikken, onder meer van de uitbaters van krantenwinkels.

Metro, dat in het najaar van 2000 voor het eerst verscheen, kreeg bovendien zoals alle gedrukte media te kampen met stijgende papierprijzen en tegenvallende inkomsten uit reclame waardoor de resultaten beneden de verwachtingen bleven. In mei zei Roularta-topman Rik de Nolf dat het een dure operatie was geworden, ook al hadden de aandeelhouders rekening gehouden met een moeilijke start. De Nolf pleitte voor de formule van een weekblad. Daarbij had hij A Nous Paris! voor ogen, een rendabel Parijs weekblad dat mee uitgegeven wordt door Roularta. MTM besloot echter elke werkdag met Metro door te gaan. Op 3 september verschijnt het opnieuw na de vakantiestop.

Intussen blijkt Roularta echter uit het kapitaal te willen. De Nolf reageerde gisteren 'nu niet over Metro te kunnen communiceren. We gaan in het laatste kwartaal van het jaar zien hoe het blad evolueert.' Hij zei dat Roularta 'tot nader order in het kapitaal van Metro blijft', maar wou niet bevestigen dat die uitspraak geldt tot en met het vierde kwartaal. Bij de Regionale Uitgeversgroep werd gezegd dat er 'momenteel niets te vertellen valt over het aandeelhouderschap van Metro omdat er geen nieuws is.' De uitgever van onder meer Het Belang van Limburg en de NPM hebben elk een voorkooprecht op de aandelen van Roularta.

De besprekingen die Roularta voert heten in een erg vroeg stadium te zijn. Schibsted heeft al een ruime ervaring met gratis kranten. .

BB

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud