Sabena herneemt mondjesmaat vrachtactiviteit

Sabena herneemt geleidelijk het transport van cargo, bevestigde woordvoerder Wilfried Remans dinsdag. Sinds 3 oktober, een dag na de 'breuk' met aandeelhouder Swissair, werd geen vracht meer vervoerd op Sabena-vluchten. Tot dan stond Swisscargo in voor de verkoop van de cargoruimte op de passagiersvluchten van Sabena. De afhandeling van de vracht deed Sabena Cargo zelf. Maar toen Swissair op 2 oktober een gerechtelijk akkoord aanvroeg en bekendmaakte niet langer aan de kapitaalverhoging van Sabena te kunnen voldoen, werd de samenwerking tijdelijk stopgezet.

Sabena staat opnieuw zelf in voor de commercialisering en de reservaties van de cargoruimte, zegt Remans. De woordvoerder sluit niet uit dat in de toekomst nog met Swisscargo wordt samengewerkt. Er zijn onderhandelingen aan de gang, luidde het. Ondertussen vervoert Sabena opnieuw vracht tussen Brussel en dertien Afrikaanse bestemmingen: Banjul, Bamako, Cotonou, Dakar, Douala, Entebbe, Kinshasa, Kigali, Lomé, Yaounde, Ouagadougou en Conakry. Voor Abidjan wordt alleen vracht vanuit Brussel aanvaard, voorlopig is er nog geen retourvracht mogelijk.

Radio 1 pakte gisterenavond uit met het nieuws dat vijf overheidsbedrijven samen 11 miljard frank of 273 miljoen euro in Sabena gaan investeren. Belgacom zou 5 miljard bijeenbrengen, de NMBS 3, de Belgian Post Group 2 en luchthavenexploitant BIAC en luchtverkeersleider Belgocontrol elk een half miljard. Alle door ons gecontacteerde bedrijven ontkenden formeel dat dat scenario in de maak is. Enkel bij De Post kon niemand bereikt worden voor commentaar. In regeringskringen was te horen dat het ging om 'een wild gerucht', dat met 'een grote korrel zout' te nemen is.

Sabena werkt sinds vrijdag 5 oktober onder een voorlopig gerechtelijk akkoord. Vandaag wordt ook het formele fiat verwacht van de Europese Commissie voor het overbruggingskrediet van 125 miljoen euro. Dat moet het Sabena mogelijk maken tot einde november te overleven. Dan spreekt de rechter zich uit over een definitief gerechtelijk akkoord. Ook Swissair, dat 49,5 procent in Sabena heeft, moest bescherming tegen zijn schuldeisers zoeken. De Zwitsers werken aan een reddingsplan voor hun nationale luchtvaartsector met de regionale luchtvaartmaatschappij Crossair als kern. De zoektocht naar privé-investeerders is daarbij cruciaal.

De farmaceutische groep Roche zei, bij monde van gedelegeerd bestuurder Franz Humer, bereid te zijn te investeren in Crossair. Momenteel is Crossair voor 30 procent in handen van kleine beleggers, 70 procent zit bij de banken UBS en Crédit Suisse. De vereniging van Zwitserse ondernemingen liet dinsdag weten dat ze bereid is de 'opbrengst' van een recente belastingverlaging voor de bedrijven door te sluizen om de nationale luchtvaart te redden. Het gaat om een bedrag van 1,5 miljard Zw.fr. (1,0 miljard euro) over een periode van vijf jaar.

Maar dat is ruim onvoldoende. Crossair heeft, om een deel van de activiteiten van Swissair te integreren, onmiddellijk 2,2 miljard Zw.fr. (1,5 miljard euro) nodig. Daar bovenop moet nog tot 1,7 miljard Zw.fr. (1,15 miljard euro) gevonden worden voor Swissair zelf. Behalve Roche en AMAG, de Zwitserse invoerder van Volkswagen, verklaarden zich nog geen andere bedrijven bereid te investeren in Swissair/Crossair. In ons land zegden Electrabel, Tractebel en Solvay desgevraagd niet te willen investeren in een 'nieuw' Sabena. Overigens kregen ze ook nog geen verzoek in die zin van de regering. GUM/EDL

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud