Advertentie

Sabena is op zoek naar privé-investeerders

De Britse krant 'The Observer' pakte uit met het nieuws over een ontmoeting van premier Verhofstadt en Richard Branson, voorzitter van Virgin. Virgin beschikt in het VK met Virgin Atlantic over een kwaliteitsluchtvaartmaatschappij op de Noord-Atlantische routes en in Brussel met Virgin Express over een goedkoop werkend luchtvaartbedrijf met Europese routes. Uiteindelijk bleek Branson niet met Verhofstadt, maar met Daems gepraat te hebben. Nog deze week zou er een tweede ontmoeting zijn. De gesprekken worden nergens officieel bevestigd.

De kranten van de RUG-groep noemden ook American Airlines als potentiële investeerder in Sabena, maar dat bericht kreeg evenmin confirmatie. Zowel bij Virgin als bij American is het onwaarschijnlijk dat het gaat om een regelrechte overname van Sabena in zijn huidige vorm. Yves Panneels, woordvoerder bij Virgin Express, zei dat zijn maatschappij wel geïnteresseerd is in een aantal routes van Sabena. Virgin Atlantic kondigde pas twee weken geleden aan dat het 1.200 jobs ging schrappen.

Waarschijnlijker dan een acquisitie is het scenario dat Virgin, American en andere aan 'cherrypicking' gaan doen: die routes uit het Sabena-netwerk plukken die rendabel zijn of een interessante aanvulling vormen voor hun netwerk. American zou bij een faillissement van Sabena en Swissair immers naast Iberia geen enkele solide partner meer hebben op het Europese continent.

Het voorbije weekend werd beslist opnieuw enkele bestemmingen vervroegd te sluiten en bestaande frequenties af te bouwen. Woordvoerder Wilfried Remans: 'Vanaf vandaag (maandag) vliegen we niet meer op Tokyo, Beiroet en Verona. Bovendien gaan we onze frequentie verminderen van vijf naar vier keer per dag op Marseille, Düsseldorf en Parijs Charles De Gaulle. Naar Belfast wordt nog maar een keer per dag gevlogen in plaats van drie'.

Uit de documenten die gedelegeerd bestuurder Christoph Müller vorige week woensdag neerlegde bij de rechtbank van Koophandel, blijkt dat 'de integratie met SAirGroup in AMP belangrijke reorganisatiekosten heeft veroorzaakt die nog niet konden gecompenseerd worden door de verwachte synergieën. Hetzelfde geldt voor de integratiesystemen van Sabena in SAirGroup.' Airline Management Partnership (AMP) is de vennootschap die SAirGroup en Sabena in 1999 hebben opgericht voor het gezamenlijk beheer van hun netwerken.

Volgens Remans was AMP 'op zijn hoogtepunt' wel degelijk rendabel. Dan gaat het over de tweede helft van 2000. Sindsdien hebben Sabena en Swissair het beheer van hun marketing, netwerk, planning en product opnieuw uit elkaar gehaald. 'Alleen onze verkoopsorganisatie is nog gemeenschappelijk. Daarin werken 1.500 mensen van Swissair en Sabena.' De planning was dat AMP 100 miljoen euro op jaarbasis zou besparen voor de twee partners.

Gisteren hebben ook Swisscargo en Cargologic, de twee vrachtdochters van SAirGroup, een gerechtelijk akkoord aangevraagd. Op Zaventem zorgt Swisscargo voor de verkoop van de vrachtruimte van Sabena. Sinds begin vorige week is die activiteit stilgevallen, zegt Remans, waardoor de helft van de 400 werknemers van Sabena Cargo Handling verplicht verlof kreeg. 'We onderhandelen nu met Swisscargo hoe het voortmoet.' Dat Swisscargo geen vracht meer verkoopt voor Sabena betekent bijkomend inkomstenverlies.

Hoewel: in het dossier bij de Handelsrechtbank staat ook dat 'een recente studie aantoonde dat de ontvangsten uit de verkoop van vrachtruimte minimaal zijn. Het verschil met de markt terugbrengen tot 50 procent zou een besparing betekenen van 15 miljoen euro in 2002.' GUM

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud