Advertentie

Sabena mag zetelaantal Virgin-vluchten terugschroeven

Virgin Express stapte naar de kortgedingrechter omdat Sabena vanaf oktober haar aantal zetels op de Virgin-vluchten wil terugschroeven. Virgin-Express eiste voor de kortgedingrechter dat Sabena tot 2005 het overeengekomen aantal zetels (96) koopt per Virgin-vlucht.

De Rechtbank van Koophandel in kort geding oordeelde dat het dringende karakter onvoldoende werd aangetoond. Voorts oordeelde de kortgedingrechter dat er een contradictie is in de houding van Virgin Express. De luchtvaartmaatschappij vraagt enerzijds dat Sabena meer zetels houdt maar legt anderzijds extra vluchten in op die lijnen (Rome en Barcelona). De beschikking verwijst voorts naar het businessplan van Sabena dat de vermindering van het aantal zetels op de Virgin-vluchten onontbeerlijk acht voor de leefbaarheid van de luchtvaartmaatschappij.

Het contract dat in 1996 tussen Virgin Express en Sabena werd afgesloten, bepaalt dat Sabena tot 2005, 80 stoelen op vluchten van Virgin Express naar Rome en Barcelona en 85 stoelen op de Virgin-vluchten naar Londen voor haar rekening nam. Toen in februari 1999 de afstand tussen de vliegtuigzetels werd vergroot met een verlies van 6 zetels per vliegtuig, nam Sabena 96 stoelen voor haar rekening, Virgin Express betaalde de aanpassingskosten aan de vliegtuigen. Van dat aantal wilde Sabena nu af, om terug te keren naar de 80/85 verdeling.

Volgens de Sabena-advocaten wijzen berekeningen uit dat het supplement dat de luchtvaartmaatschappij tussen februari 1999 en oktober 2001 voor de 96 zetels betaalt, de kost voor de aanpassing van de vliegtuigen tot 2005 compenseert.

Zie ook het dossier over Sabena.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud