Sabena-piloten willen staken

'Een regelrechte oorlogsverklaring', noemt Geert Vertongen van de pilotenvereniging BeCA de houding van topman Müller. De gedelegeerd bestuurder gaat het bestaande systeem van de senioriteitenlijst en de carrièreplanning van de piloten van Sabena, regionale dochter DAT en chartermaatschappij Sobelair wijzigen. 'Daarmee wil hij de eensgezindheid bij de piloten breken', vindt Vertongen. Hij begrijpt niet dat Müller een stelsel wil opdoeken dat alle 'ernstige' luchtvaartmaatschappijen hanteren.

Het behoud van die senioriteitenlijst, de carrièreplanning en de verbreking van de transportovereenkomst met Virgin Express, noemt Vertongen een conditio sine qua non om met echte onderhandelingen te starten. Virgin vliegt voor rekening van Sabena naar Barcelona, Rome en Heathrow. 'Het kan niet dat piloten bij Sabena moeten vertrekken terwijl derden vluchten van ons uitvoeren', zegt Vertongen. Müller wil ook van dat contract af, maar dat zou veel geld kosten en dat heeft Sabena momenteel niet .

Daarom wil BeCA een stakingsaanzegging indienen om zijn eisen kracht bij te zetten. De pilotenvereniging kan echter (nog) niet op de steun van de drie traditionele bonden rekenen. Vandaag is er een intersyndicale bijeenkomst waarop BeCA zijn vraag om syndicale steun voor een actie herhaalt, maar de vakbonden achten een staking nu niet opportuun. De BeCA is een beroepsvereniging van piloten en navigatiepersoneel en geen echte vakbond, maar heeft uiteraard veel invloed en macht in Sabena.

Vooral het ACV en BeCA dringen ook aan op een externe audit van het plan-Müller. Freddy Tack (ACOD) is niet enthousiast: 'Geen enkele consultant kan garanties geven of een business plan over vijf jaar al dan niet zal slagen'. Müller wil in elk geval dat de timing gehandhaafd wordt. Dat wil zeggen dat er tegen einde september een sociaal akkoord moet zijn. Pas dan wordt de eerste tranche van de kapitaalverhoging van 430 miljoen euro vrijgemaakt, dat heeft de directie zo afgesproken met de aandeelhouders.

Voor de werknemers viel er gisteren toch een weinig goed nieuws te rapen. Zo wordt de vloot voor de korte en middellange afstand niet met zeven maar met zes toestellen verminderd. Eén extra A319 blijft in de vloot omdat het aantal toestellen dat ingehuurd wordt bij Schreiner Airways van zes naar vijf wordt teruggebracht. Bij Sabena moeten tegen einde 2002 ruim 1.600 voltijdse banen weg. Tegen 2005 wil Müller van Sabena een winstgevende carrier maken, gericht op de zakenreiziger. GUM

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud