Sluiting Opel Antwerpen is onwaarschijnlijk

De Duitse pers ging er donderdag van uit dat de broodnodige besparingen bij Opel niet in Duitsland zullen vallen. Duitse analisten tippen op het Spaanse Zaragoza, het Britse Ellesmere Port of Antwerpen als mogelijke slachtoffers.

Woordvoerder Dirk Snauwaert van Opel in Antwerpen stelt dat de productiviteit en de succesvolle herstructurering van de Belgische fabriek sterke argumenten zijn. "Ik laat de uitspraken van Duitse analisten voor wat ze zijn", zegt Snauwaert: "Het plan Olympia wil Opel weer rendabel maken, het merk weer leven inblazen en besparingen doorvoeren. Meer is er nog niet bekend."

Snauwaert vertrouwt op de sterke cijfers van Antwerpen. Eind juni kwam de fabriek nog als vijfde meest productieve Europese autofabriek uit een test van World Markets Research Centre. Enkel de recente Opel-fabriek in het Oostduitse Eisenach scoort beter binnen de GM-stal.

Snauwaert zegt dat de besparingen uit het plan Olympia nog niet concreet zijn. "Dat er fabrieken van Opel dichtgaan is nog lang niet zeker. Er zijn verschillende manieren om te besparen. Dat kan zowel op het vlak van aankoop, marketing, productie als distributie zijn."

Zal General Motors zijn vestiging in Antwerpen, de stad waar het al sinds 1924 auto's bouwt, sluiten? "Flauwe zever", zegt auto-analist Vic Heylen van het onderzoeksbureau Management Consulting in Leuven. "Antwerpen is een van de meest productieve autofabrieken. Die gaan ze zeker niet sluiten. Waarschijnlijk gaat er zelfs nergens een Opel-fabriek dicht. Ze hebben nog maar pas een fabriek in het Britse Luton gesloten."

Heylen wijst nog op een andere factor die de mogelijke sluiting van Antwerpen voor hem ondenkbaar maakt: "Kijk naar de ligging van Antwerpen. Alleen al de aanwezigheid van de enorme haven is voor Opel van cruciaal belang. Niet alleen loonkosten zijn belangrijk als je productief auto's wil bouwen. Door de jaren heen wordt logistiek steeds belangrijker. Als je dan een haven als Antwerpen vlakbij hebt is dat een fundamenteel voordeel."

Volgens Heylen blijft niet alleen Antwerpen open, ook de andere fabrieken blijven waarschijnlijk open: "Er komt natuurlijk wel een herstructurering, bijvoorbeeld hier en daar een derde shift die verdwijnt. Maar als Opel na Luton nog fabrieken sluit, leggen ze een hypotheek op hun eigen toekomst. Een fabriek sluiten is definitief. Je snijdt dan capaciteit weg die je nodig kan hebben als de markt weer aantrekt." Opel kondigt eind deze maand meer details aan over het plan Olympia.

Jeroen LISSENS

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud