Advertentie

Swissair en regering pompen 462 miljoen euro in Sabena

Het akkoord annuleert de overeenkomst tussen Swissair en de Belgische regering van februari. Toen stemde de Zwitserse luchtvaartmaatschappij in met de verhoging van haar aandeel in Sabena van de 49,5 naar 85 procent. Daar wordt nu op teruggekomen.

In ruil voor die toegifte van de Belgische regering betaalt Swissair 60 procent van de kapitaalinjectie van 430 miljoen euro (17 miljard frank). Daarnaast neemt het negen nieuwe Airbus-vliegtuigen van Sabena over. Die hebben een waarde van 32 miljoen euro. Ze werden besteld in 1997 en worden in 2002 geleverd. Swissair heeft verder geen financiële verplichtingen meer tegenover Sabena.

Sabena krijgt dus in twee jaar 462 miljoen euro (18,6 miljard frank) vers geld. Zonder een akkoord zou de luchtvaartmaatschappij in september failliet gaan. 462 miljoen euro is nog niet de helft van het miljard euro dat Sabena-topman Christoph Müller tegen 2005 denkt nodig te hebben om van Sabena een rendabel bedrijf te maken. De andere helft van dat miljard moet volgens zijn plan komen uit de verkoop van niet-kernactiviteiten. Daarover zijn nog geen details bekend.

Zowel minister van Overheidsbedrijven Daems als Sabena-voorzitter Chaffart en Swissair-voorzitter Mario Corti toonde zich tevreden over het akkoord.

De Sabena-vakbonden zijn ook blij dat het geld er is, maar wijzen de aandeelhouders op hun verantwoordelijkheid. Jan Coolbrandt van het christelijke ACV: 'Minister Daems vraagt wel dat het Sabena-management zijn verantwoordelijkheid opneemt, maar de hoofdaandeelhouder heeft ook een verantwoordelijkheid. Er wordt bovendien voortdurend verwezen naar het herstructureringsplan van Müller, terwijl we daar nog niet alle details van kennen.'

Of het akkoord ook het aantal afvloeiingen bepaalt dat nodig is om Sabena rendabel te maken, is nog onduidelijk. Coolbrandt: 'Vorige week was nog sprake van 2.000 afvloeiingen, vandaag spreekt het tv-journaal over 1.600 afvloeiingen.'

Voorts blijven de vakbonden zich kanten tegen de verkoop van niet-kernactiviteiten van Sabena. Coolbrandt: 'Zowel Catering, Technics als de motorenafdeling SSES is rendabel. Ook Sabena Cargo is gemakkelijk rendabel te maken. We verzetten ons tegen de plannen om Sabena in te krimpen tot een kleine vliegtuigmaatschappij.' Directie en vakbonden van Sabena vergaderden dinsdagavond over het akkoord in een speciaal samengeroepen ondernemingsraad. Na afloop zei Christoph Müller dat hij tevreden is met de oplossing. 'Met dit akkoord kunnen we vooruitgaan.'

Het akkoord voor Sabena kwam er volgens waarnemers na een gesprek tussen Swissair-topman Mario Corti en premier Verhofstadt maandagavond. Dat vond plaats op het kabinet van de premier en kwam er op initiatief van Patrick de Maeseneire, bestuurslid bij Sabena. Hij kon Corti overtuigen naar Brussel te komen. Corti stelde het plan dinsdagochtend voor aan de raad van bestuur in Zurich, die het dinsdagmiddag goedkeurde. JLi

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud