Terreur schokt vertrouwen van Belgische consumenten

De Nationale Bank (NBB) merkt op dat de gegevens van oktober de eerste zijn over de periode na 11 september. De consumenten hebben minder vertrouwen in de algemene economische toestand en zijn vooral bezorgd over de vooruitzichten voor de komende twaalf maanden. Ze werden ook iets minder optimistisch over de evolutie van hun koopkracht.

Het aantal consumenten dat het tijdstip als gunstig beoordeelt om belangrijke aankopen te verrichten, daalde slechts lichtjes. Dat kan een aanwijzing zijn dat de gezinnen voorlopig niet van plan zijn hun consumptie flink te verminderen. Woensdag bleek dat de consumptie van de gezinnen in het tweede kwartaal, dus vóór de aanslagen, voor het eerst in drie jaar was afgenomen.

De ervaring leert dat het consumentenvertrouwen erg gevoelig is voor de gezondheid van de arbeidsmarkt. Veel ondernemingen kondigden de jongste weken ontslagen aan en de werkloosheid steeg in september voor het eerst in vijf jaar. Woensdag moet blijken hoe de ondernemers reageren op de gebeurtenissen van 11 september, want dan publiceert de NBB haar conjunctuurbarometer.

Beursvennootschap Petercam verlaagt haar groeiprognose voor volgend jaar van 1 tot 0,75 procent. Hoofdeconoom Geert Noels verwijst naar de herziene cijfers van het bruto binnenlands product die het Instituut voor de Nationale Rekeningen publiceerde.

De terreur heeft ook negatieve economische gevolgen in de rest van Europa. De Ifo-indicator, die het vertrouwen van de West-Duitse ondernemers weerspiegelt, daalde fors in september. Daardoor daalde de euro onder 0,90 dollar. De eenheidsmunt sloot op 0,8986 dollar tegenover 0,9038 dollar donderdag. WV

Pagina 9: Vertrouwen West-Duitse ondernemers krijgt klap

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud