Topman Unisys Belgium ziet einde van crisis in informaticasector

Het zijn barre tijden voor de ICT-sector (informatie- en communicatietechnologie). Er gaat vrijwel geen dag voorbij of ergens ter wereld vallen ontslagen bij een groot of minder groot technologiebedrijf. De economische vertraging is een feit, maar is er echt niet meer aan de hand? "Tja, ik hoor de jongste tijd links en rechts wel eens dezelfde dingen die ik aan het eind van de jaren tachtig ook opving", antwoordt Robert Lambotte van Unisys Belgium.

"Toen waren er ook problemen in de sector, die vooral de fabrikanten van computers troffen. IBM zette massaal mensen op straat, wij trouwens ook. De IT-sector is dood, luidde het. Dat bleek uiteraard onzin. De sector was enkel drastisch aan het evolueren, en hetzelfde gebeurt nu."

Lambotte wijst erop dat het vooral fabrikanten van netwerk- en telecomapparatuur zijn die vandaag mensen ontslaan. "Daarnaast heb je IT-bedrijven die mensen laten gaan die niet langer de voldoende flexibiliteit hebben om mee te evolueren. Het gaat nu eenmaal erg snel in deze sector."

Dat het miserie troef is in de sector, is volgens Lambotte behalve van de economische vertraging vooral een gevolg van de nasleep van de millenniumbom en de overgang naar de euro. "Die projecten hebben veel tijd en geld opgeslorpt. Maar zodra de euro een feit is, pikken de bedrijven de draad weer op. In een omgeving die beheerst wordt door globalisering, fusies en overnames, is een goede IT-aanpak dé manier om je te differentiëren van je concurrenten. Ik denk dat we vanaf eind dit jaar de markt zien aantrekken."

Overigens is er volgens Lambotte van een echte crisis geen sprake. "Wat we nu zien, is niet meer dan een etappe in de evolutie van de sector. De enige voor wie het er echt duister uitziet, zijn de dotcoms van het eerste uur. Die hebben ongelooflijke risico 's genomen, en dat heeft vele onder hen de kop gekost. We moeten ze dankbaar zijn omdat ze hebben bijgedragen tot het besef van wat er met e-business allemaal mogelijk is."

Het probleem is en blijft de juiste mensen te vinden. "De ingenieurs die de Belgische universiteiten afleveren, zijn van wereldklasse. Het probleem is dat hun vorming al te academisch is. De universiteiten moeten meer overleg plegen met de sector om daaraan iets te doen. Hoe dan ook kampen we in België vandaag met een tekort van 25.000 informatici. In heel de EU zijn dat er over enkele jaren 2 miljoen, in de VS over 5 jaar ongeveer 10 miljoen."

Uiteraard is de markt niet meer dezelfde dan vroeger. "De meeste spelers zoals Unisys waren gewend enkele grote projecten binnen te rijven. Nu verwacht ik veel, maar kleinere projecten. Bedrijven denken niet meer in termen van projecten die 18 maanden in beslag nemen. Ze willen onmiddellijk een oplossing voor een specifiek probleem."

Belangrijk volgens Lambotte is de competentie om nieuwe technologieën te integreren in de bestaande, zogenaamde legacy-systemen. "We hebben sedert enkele jaren een stevige reputatie opgebouwd als systeemintegrator. Helaas zien veel potentiële klanten ons nog steeds als een mainframefabrikant, terwijl 70 procent van onze omzet uit de verkoop van diensten komt. Vooral in België is het moeilijk van dit verkeerde imago af te komen. Je tekent een contract met de overheid, wil daarmee uitpakken bij de pers maar krijgt dan te horen dat het contract geheim moet blijven. Frustrerend."

Lambotte vindt dat de recente koersdalingen van ICT-ondernemingen in het algemeen, informaticabedrijven in het bijzonder, onderhand overdreven zijn. Volgens hem is er sprake van een zekere stemmingmakerij bij analisten, misschien ook in de pers. "Vroeger praatten bedrijfsleiders open en bloot over hun verwachtingen voor de toekomst. Dat durven ze nu niet meer. Wat voor zin heeft het immers te zeggen dat je verwacht dat je winst met x procent gaat toenemen? De analisten publiceren hun eigen verwachtingen, en als je die niet haalt, wordt de koers van je aandelen ongenadig onderuit gehaald. De bedrijfsleiders hebben de controle over hun eigen voorspellingen verloren."

LVA

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud