Advertentie
Advertentie

Uitzendarbeid populair in industrie

STV Innovatie & Arbeid praatte met bedrijven, uitzendbureaus en andere betrokkenen en nam in de lente van vorig jaar telefonische interviews af bij ondernemingen uit de metaalverwerking, de voedingsbranche en andere industriële sectoren. De telefonische enquêtes werden afgenomen bij ondernemingen met minstens 10 werknemers. De onderzoekers verzamelden de antwoorden van 686 bedrijven, goed voor een respons van 40 procent.

Zeven op tien industriële bedrijven halen arbeiders bij uitzendkantoren, zegt onderzoeker Hendrik Delagrange. Van de resterende bedrijven zette de helft nog nooit uitzendkrachten in; de andere helft deed dat al wel, maar doet het nu niet of niet meer. De metaal- en de voedingssectoren zetten het vaakst uitzendkrachten in. Het grootste aantal gebruikers is te vinden in de categorie van industriële werkgevers met 50 tot 200 personeelsleden.

Het opvangen van pieken in de productie is in 61 procent van de gevallen een belangrijk motief voor de inschakeling van uitzendarbeiders. Bijna de helft van de bedrijven gebruikt zijn samenwerking met uitzendbureaus ook om personeel te werven. In 40 procent van de gevallen wordt "vervanging" als een van de motieven geciteerd. Er zijn ook zogeheten comfortmotieven om met uitzendkrachten te werken; een van die motieven is het aanleggen van een "sociale buffer". Bij twijfel over de economische vooruitzichten nemen werkgevers liever uitzendkrachten in dienst omdat ze die bij een verslechtering van het klimaat het snelst kwijt kunnen.

Advertentie

Voor bediendenjobs doet 41 procent een beroep op uitzendarbeid. Tachtig procent van de bedrijven met meer dan 200 personeelsleden gebruikt het uitzendkantoor om een deel van de bediendenbanen in te vullen.

Bedrijven met pieken in de productie doen vaker een beroep op uitzendpersoneel. Bij 77 procent van de bedrijven is sprake van pieken in de productie. Het maakt weinig uit of zulke pieken al dan niet voorspelbaar zijn, hoe lang ze duren, hoe dikwijls ze voorkomen of hoe groot ze zijn. Zesendertig procent van de bedrijven die uitzendkrachten inschakelen verklaart alleen nog via het uitzendcircuit kandidaten te kunnen vinden om vacatures op te vullen.

Hoe hoog de factuur van het uitzendbureau is, speelt voor 52 procent van de bedrijven niet zo'n geweldige rol. "Uitzendarbeid mag blijkbaar wat kosten", concludeert Delagrange. Een kwart van de bedrijven heeft wel een probleem met de prijs van uitzendarbeid. De klanten van de uitzendbureaus profiteren wel van de hevige prijsconcurrentie op de markt.

Uitzendarbeid geraakte ingeburgerd als maatschappelijk verschijnsel. "Werken als uitzendkracht is niet hetzelfde als een vast contract hebben, maar uitzendarbeid helpt wel in de strijd tegen zwart en grijs werk", zegt Vital Peeters, voorzitter van de SERV. "Zogenaamde job-hoppers vinden het uitzendstatuut vaak aantrekkelijk. Sommige jongeren raken via het uitzendkantoor vlotter aan werk. Je hebt zelfs mensen die er hun beroep van maken om uitzendkracht te zijn."

In Nederland biedt de arbeidswetgeving uitzendkantoren de mogelijkheid om uitzendkrachten na verloop van tijd een vast contract te geven. "Op die manier kunnen ze, met name aan de onderkant van de arbeidsmarkt, makkelijker bekwame mensen aan zich binden", vertelt Delagrange. "In het topsegment van de markt worden Nederlandse uitzendbureaus steeds vaker makelaars voor mensen met verhandelbare kwaliteiten."

DB

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.