UM beslist op 10 augustus over nieuwe naam
Bij de voorstelling van de jaarcijfers midden februari kondigde topman Thomas Leysen aan een naamswijziging in overweging te nemen voor UM om het imago van de groep verder op te poetsen. "We gaan de komende maanden bekijken of we een nieuw imago kunnen bouwen rond de bestaande naam of dat een nieuwe naam de beste keuze is", zo luidde het toen. Er werd in alle stilte rond dit dossier gewerkt en uiteindelijk lijkt de keuze voor een nieuwe naam het gehaald te hebben. Welke nieuwe naam aan de aandeelhouders zal worden voorgesteld, wou Delvou niet kwijt. Ze bevestigde enkel dat het gespecialiseerde Britse bureau Interbrand het dossier in handen heeft.
"De beleggers moeten weten dat UM een modern, goed presterend bedrijf is, sterk op nieuwe markten zoals die van herlaadbatterijen voor laptops en gsm 's. Ze mogen niet constant herinnerd worden aan vroeger, aan de kopermijnen in Kongo en de zware bedrijfssanering van 1995-1998", aldus Leysen eerder dit jaar.
De UM-top liet zich in het verleden meermaals negatief uit over de lage waardering van het aandeel op Euronext Brussel. Terwijl de resultaten volgens de UM-voorzitter "de metamorfose van een traditioneel cyclische grondstoffengroep in een industriële groep weerspiegelen", blijft de reactie van de aandelenkoers achter. Onder meer om aan deze problematiek het hoofd te bieden voert Union Minière een inkoopprogramma van eigen aandelen uit.
Steven Vandenbroeke - 03/286.03.33