Verzekeraars zetten luchtvaartbedrijven het mes op de keel

Luchtvaartmaatschappijen die volgende maandag om middernacht hun bijkomende premies niet hebben betaald, zijn niet langer verzekerd en kunnen dus niet vliegen. De grote verzekeraars zegden vorige maandag hun polis met de luchtvaartmaatschappijen op. Een clausule in het contract maakt een verbrekingstermijn van zeven dagen mogelijk. 'De maatschappijen hebben geld nodig om de torenhoge schadevergoedingen na de aanslagen in de VS te kunnen betalen', zegt Pascal Huts van de Belgische luchtvaartverzekeraar Aviabel.

Volgens Huts zullen de verzekerings- en de luchtvaartsector nog tot het einde van het weekend volop onderhandelen over de aanpassing van de contracten. Maar nu al staat vast dat de premie voor aansprakelijkheid tegenover de passagier acht keer duurder wordt. Voortaan zal een maatschappij 1,25 dollar per passagier en per vlucht moeten betalen. Voor een maatschappij als Sabena betekent dat een extra uitgave van 12,5 miljoen euro of 500 miljoen frank. Sabena vervoert meer dan 10 miljoen passagiers per jaar.

Maar dat is niet alles. Volgens Huts wordt ook de berekeningsvoet voor het verzekeren van een vliegtuig voor oorlogsrisico verhoogd van 0,03 naar 0,05 procent van de waarde van het casco of het geraamte van het vliegtuig. De impact van die beslissing is moeilijker in te schatten omdat de premie sterk verschilt van de bestemmingen die een maatschappij aanvliegt. 'In sommige gevallen kan de premie voor één vlucht meer kosten dan die voor een heel jaar', zegt Huts. Een vluchtje naar Afghanistan bijvoorbeeld.

Het zijn precies deze uitzonderlijke kosten die de Vereniging van Europese Luchtvaartmaatschappijen (AEA) graag vergoed ziet door de Europese Unie. 'We willen geen herinvoering van de staatssteun voor nationale luchtvaartmaatschappijen, enkel compensatie voor duidelijk aantoonbare schade', stelt Jean-Cyril Spinetta, topman van Air France en voorzitter van de AEA. Ook de extra kosten als gevolg van bijkomende veiligheidsmaatregelen, zou de overheid voor haar rekening moeten nemen, vindt de AEA.

Voorlopig heeft de crisis in de luchtvaartsector op het Europese vasteland nog niet geleid tot ontslagen, maar zowel Lufthansa als KLM en Air France hebben een aanwervingsstop ingevoerd en hun zetelaanbod drastisch teruggeschroefd. In Groot-Brittannië gaan minstens 6.400 banen verloren. Eerder kondigde Virgin Atlantic aan 1.200 jobs te schrappen, British Airways volgt nu met 5.200 banen. In de Verenigde Staten is de gevreesde kaap van 100.000 gesneuvelde jobs intussen al gerond. Airbus houdt, in tegenstelling tot Boeing, vol dat het in 2002 minstens evenveel vliegtuigen gaat bouwen als dit jaar en dus ook geen mensen moet afdanken. GUM

Pagina 12: Verdere berichtgeving

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud