Virgin Express wil activa en routes Sabena overnemen

Vorige week zakte Richard Branson, de grote baas van Virgin en Virgin Express, af naar Brussel om met de federale minister van Overheidsbedrijven, Rik Daems, te spreken over de problemen bij Sabena. Gisteren kondigde Virgin Express aan dat het activa en routes van Sabena wil kopen. Het bedrijf bracht het nieuws uit nadat zijn aandeel voor de derde dag op rij fors was gestegen: de koers steeg gisteren 48 procent, en is in drie dagen ruim verdubbeld.

'Wij willen een helpende hand reiken aan Sabena, en zoveel mogelijk jobs redden op de luchthaven en bij de toeleveranciers', zegt Virgin Express-woordvoerder Yves Panneels. Helemaal onbaatzuchtig is die interesse natuurlijk niet. Zo delen Virgin Express en Sabena enkele vluchten, waarbij Virgin gretig gebruik maakt van slots, of vertrek- en landingstijdstippen, van Sabena. De nationale luchtvaartmaatschappij heeft alle slots voor de gezamenlijke vluchten op het Londense Heathrow, en de helft van de vluchten op Barcelona en Rome.

Virgin Express lichtte de Belgische regering en Sabena-voorzitter Fred Chaffart al in. Ook de commissarissen die de rechtbank aanstelde in het kader van het gerechtelijk akkoord, zijn op de hoogte.

Vandaag organiseren de vakbonden bij Sabena, zoals eerder gemeld, een 24-urenstaking. De bonden zijn boos, omdat de regering nog niet beloofde dat iedereen die moet opstappen bij Sabena eenzelfde vergoeding krijgt. 'Wij eisen van de regering dat ze haar verantwoordelijkheid neemt. Wij willen met deze actie de druk op de regering houden', zegt Inge Vervotte van het ACV.

De pilotenvereniging BeCA toont zich solidair met de actie, en steunt de leden die staken. Maar oproepen tot staking doet de BeCA niet, 'vanwege het gerechtelijk akkoord'. 'Volgens ons betekent een staking het definitieve einde van Sabena', zegt BeCA-woordvoerder Geert Vertongen. De BeCA legde intussen aan enkele ministers een alternatief plan voor, dat een grotere tewerkstelling belooft dan de huidige scenario's.

De regering houdt vast aan haar belofte een sociaal fonds op te richten voor ontslagen werknemers. De regering is pas woensdag klaar met een nieuw sociaal plan voor iedereen die moet vertrekken. Naar verluidt zou de helft van het personeel, zowat 6.000 mensen, moeten opstappen.

Een van de denksporen die de regering en de Sabena-directie volgen, is een plan voor een bedrijf dat zou opgebouwd worden rond de regionale dochter Delta Air Transport (DAT). Dat bedrijf zou de naadloze overgang van de activiteiten moeten garanderen terwijl investeerders worden gezocht. Sabena bevestigt dat het zelf contact opnam met verschillende mogelijke partners. BL

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud