Vleugellam

Bij de stortvloed van berichten over onze nationale luchtvaarttrots Sabena werden de juridische capriolen rond de kleine Belgische chartermaatschappij City Bird wat uit het oog verloren. En toch zou vooral Sabena wijze lessen kunnen trekken uit de ondergang van de maatschappij met de groene vliegtuigen.

City Bird heeft geruime tijd gewerkt onder voorlopig gerechtelijk akkoord. Begin deze week werd het definitief gerechtelijk akkoord verkregen, nadat de schuldeisers het herstelplan voor het bedrijf hadden goedgekeurd. Want Sabena, en de regering-Verhofstadt, die de maatschappij de hand boven het hoofd blijft houden, mogen niet denken dat een gerechtelijk akkoord een vrijgeleide is om rustig verder te werken. Het herstelplan mag niet op drijfzand worden gebouwd, maar moet het bedrijf op weg zetten naar het herstel. De regering zou zich dus maar beter een extra keer bezinnen over de toekomst van Sabena.

Voor City Bird bleek zelfs na toekenning van het definitief gerechtelijk akkoord dat de toekomst te onzeker is. De enige overnamekandidaat, de Duitse reisgroep Thomas Cook, trok zich op het laatste nippertje terug, waardoor het hele herstelplan in duigen viel. Het tijdschema voor het herstel werd niet meer gehaald, en het geld was op.

Thomas Cook moet niet te snel victorie kraaien. De curatoren hebben ongetwijfeld een eitje te pellen met de Belgische marktleider in de toerismesector. Zij kunnen een forse schadevergoeding eisen, omdat Thomas Cook door zijn afhaken de aanzet gaf tot het einde van City Bird. Ongetwijfeld zal ook nog een hartig woordje worden gesproken over de juridische waarde van een gegeven woord. Want een overnamecontract had Thomas Cook nog niet getekend. Toch gold zijn verbale toestemming als een feitelijk akkoord.

De ruim 600 werknemers van City Bird zal het allemaal worst wezen. Zij zijn hun job kwijt en velen maken geen kans meer om in hun sector opnieuw aan de slag te gaan. De luchtvaartsector zit, vooral sinds de terreuraanslagen in de VS, in een diepe crisis. Overal ter wereld sneuvelen banen bij luchtvaartmaatschappijen bij de vleet. Er volgen ongetwijfeld nog meer faillissementen in de sector. City Bird is waarschijnlijk de eerste in een lange rij. Vooral de kleine onafhankelijke luchtvaartbedrijven, die werden opgestart en uitgebouwd door het uitstervend ras van de echte entrepreneurs, lijden. Zij kunnen niet, zoals Sabena, telkens opnieuw uit het slop worden getrokken door federale of regionale overheden.

Maar ere wie ere toekomt: Victor Hasson had na zijn eerste succesvol avontuur in de luchtvaart, dat eindigde met de verkoop van EBA aan de Britse zakenman Richard Branson, op zijn lauweren kunnen rusten. Het ondernemersbloed kroop echter waar het niet gaan kon en Hasson ging opnieuw aan de slag met City Bird. 'The Flying Dream', was de ondertitel van City Bird. Die droom spatte gisteren uiteen. Meteen is het Belgische luchtvaartlandschap een stuk schraler geworden. Hopelijk valt in België slechts één dominosteentje en blijven de weinige andere spelers met grote Belgische inbreng - Sabena, Virgin Express en VLM - overeind.

Bert LAUWERS

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud