Wagens het duurst in Groot-Brittannië

Ondanks de recente waardevermindering van het Britse pond, is Groot-Brittannië, dat geen deel uitmaakt van de eurozone, na een prijsverrekening in euro het duurste EU-land om een wagen te kopen. Dat heeft een woordvoerder van de Executieve van de Vijftien gezegd.

Binnen de twaalf eurolanden, zijn de autoprijzen het duurst in Duitsland, waar 46 op 81 modellen een prijsverschil van meer dan 20 procent laten optekenen in vergelijking met andere Europese markten. Oostenrijk volgt op een tweede plaats binnen de eurozone.

Volgens de Europese Commissie laten in Duitsland vooral de modellen van de groepen PSA (Peugeot-Citroen), Fiat, Volkswagen (VW, Audi en Seat), Ford en Opel een duur prijskaartje zien. Ook Japanse autotypes gaan er voor een hoge prijs van de hand. De Commissie noemt de hoge prijsstrategie op de Duitse markt hiervan de oorzaak.

In Griekenland, Finland, Spanje, Nederland en Denemarken (geen lid eurozone) zou het volgens het onderzoek van de Europese Commissie dan weer voordelig zijn een wagen te kopen. Over het algemeen zijn de prijzen (exclusief BTW) in die landen het laagst.

België bevindt zich tussen de twee groepen uitersten op de lijst van de Europese Commissie en kent autoprijzen die rond het EU-gemiddelde schommelen.

De prijsverschillen voor populaire wagens zoals de Opel Corsa, Renault Clio of Volkswagen Golf, schommelen binnen de EU respectievelijk rond 37,4%, 31,6% en 33,1%, naargelang het land. Voor Opel Astra werd zelfs een prijsschommeling van 51,6% opgetekend.

De verschillen zijn voor een deel te wijten aan de belastingsverschillen voor wagens binnen de Unie, waardoor de constructeurs hun prijs veranderen naargelang het land. In Groot-Brittannië worden de prijzen nog opgedreven doordat de constructeurs het stuur van de wagens rechts moeten monteren, een situatie die heel wat Britten heeft aangespoord om klacht in te dienen bij de Europese Commissie wegens discriminatie.

Europees Commissaris voor Concurrentiebeleid, de Italiaan Mario Monti, heeft maandag opnieuw gezegd de "beperkende praktijken" in de autoindustrie te onderzoeken. Nu is het voor Europese burgers nog altijd verboden om in een ander EU-land een wagen aan te schaffen.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect