Sinds eind 2020 levert AB InBev met een elektrische vrachtwagen aan de Leuvense horeca. Dit was direct een primeur op het Europese continent. Vorig jaar volgde er een tweede E-truck voor de Brusselse regio ‘Vandaag schalen we het aantal elektrische trucks binnen onze vloot fors op’, zegt Philippe Seminck van AB InBev.
Elektrificatie van de vloot
De komende maanden neemt de bierbrouwer in België nog tien extra E-trucks in gebruik voor stadsleveringen. ‘Onze totale vloot van 12 E-trucks zal bijgevolg meer 600 horecazaken in Belgische steden op een ecologische manier beleveren. En dat is nog maar het begin’, vertelt Marc Bindels, Logistic Manager Europe bij AB InBev.
AB InBev zoekt constant innovatieve oplossingen om de duurzaamheid van zijn volledige waardeketen te verbeteren en daarmee de industrie te inspireren. ‘De integratie van elektrische trucks in onze vloot past volledig binnen deze strategie’, verduidelijkt Philippe Seminck, Head of Logistics BeNeFraLux bij AB InBev. ‘De elektrische trucks in Leuven en Brussel kunnen tot 150 kilometer rijden op één batterijlading. Voldoende om horecazaken in en rond de binnensteden op een duurzame manier te bevoorraden.’
Extra E-trucks
AB InBev ziet bij trucks de grootste opportuniteiten om zijn volledige logistieke keten mee te verduurzamen met een ‘reduce en replace strategie’: reduce – het maximaal reduceren van inefficiënte routes en kilometers, replace - inzetten op alternatieve brandstoffen. Dit alles met een focus op multimodaal transport. ‘Daarnaast zorgen E-trucks ook voor minder geluidsoverlast voor omwonenden’, benadrukt Marc Bindels. ‘Ook dat maakt deel uit van de manier waarop wij als onderneming optimaal rekening houden met onze omgeving.’
Reduce: uitfasering diesel en onnodige kimometers vermijden
De ambities voor de toekomst? De komende jaren wil AB InBev elke dieseltruck die is afgeschreven stelselmatig vervangen door een elektrische variant. Met de komst van de tien extra E-trucks zal de Belgische vrachtwagenvloot van de brouwerij eind dit jaar al voor twaalf procent elektrisch zijn.
We effenen mee het pad naar het transport van de toekomst én inspireren andere organisaties.
Vervolgens gaat de brouwer niet enkel het aantal dieseltrucks reduceren, het aantal inefficiënte routes en kilometers moet ook maximaal gereduceerd worden. Het centraal depot van AB InBev België werd onlangs vanuit het zuiden van het land (Strepy) verplaatst naar een magazijn in Vilvoorde om onnodige kilometers te vermijden. De verhuis van het depot zorgt voor een CO2-reductie van 600 ton CO2 op jaarbasis door de centrale ligging in ons land. Daarenboven zet AB InBev ook steeds meer in op multimodaal transport; zo zal een deel van het bier bestemd voor export vertrekken vanuit de haven van Brussel naar de haven van Antwerpen via boot.
Replace: alternatieve brandstoffen
Wij kopen geen dieseltrucks meer. Dus de elektrificatie van onze vloot in België zal enkel versnellen in de toekomst.
Tot slot beseft AB InBev dat er om de komende jaren te overbruggen verschillende energieoplossingen nodig zijn. Naast elektrisch transport bekijkt de bierbrouwer ook alternatieve brandstoffen, zoals groene waterstof en HVO-diesel, geproduceerd op basis van plantaardige oliën en restafval. Marc Bindels: ‘We hebben momenteel een pilootproject samen met Colruyt, rond een vrachtwagen die op waterstof rijdt. De komende jaren moet het dan ook mogelijk zijn om waterstoftrucks aan onze vloot toe te voegen.
Pionieren en inspireren
‘We zetten niet in op één oplossing, maar houden onze ogen en oren open voor diverse potentieel interessante technologieën’, besluit Philippe Seminck. ‘Zo zijn wij daar vanaf de eerste momenten bij betrokken en kunnen we die oplossingen vanuit onze praktijkervaringen helpen perfectioneren. En ook niet onbelangrijk: zo effenen we mee het pad naar het transport van de toekomst én inspireren we andere organisaties om samen te werken of in onze voetsporen te treden.’