Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

100 procent hernieuwbare energie tegen 2025

‘In brouwerij Hoegaarden zijn we al toe aan de tweede generatie biogasinstallaties, en ook in Jupille staat er intussen een. Ze presteren elk jaarlijks 7.500 tot 8.000 uur', zegt Pieter Theuwis, Director B2B bij Luminus.

Tegen 2025 wil AB InBev honderd procent hernieuwbare energie gebruiken. Samen met energieleverancier Luminus investeert de brouwerij dan ook maximaal in zonnepanelen en biosgaseenheden.

Bierbrouwen begint bij de selectie van de beste natuurlijke ingrediënten. AB InBev streeft er dan ook naar de rijkdommen van onze planeet op een zo duurzaam mogelijke manier in te zetten. ‘Ook energie is een belangrijke component in het productieproces’, merkt Manager Technical Services Frederic Marchant op. ‘We kiezen bewust voor natuurlijke, hernieuwbare bronnen zoals zon en biogas. Zo houden we onze ecologische voetafdruk laag en willen we onze brouwerijen op termijn CO2-neutraal te maken.’

‘Tegen de zomer van 2021 zal AB InBev 11.700 zonnepanelen geplaatst hebben.’
Frederic Marchant
Manager Technical Services bij AB InBev

Op de daken van de vestigingen in Leuven, Hoegaarden en Jupille prijken vandaag duizenden zonnepanelen. ‘Daarvoor werken we al jarenlang nauw samen met Luminus’, aldus Frederic Marchant. ‘In Leuven is de limiet zelfs al bereikt: alle geschikte daken zijn er sinds vorig jaar vol gelegd. De infrastructuur van de brouwerij in Jupille wordt momenteel het meest benut: daar loopt nu al het vierde project dat tegen de zomer van 2021 afgerond wordt. Tegen dan zal AB InBev 11.700 panelen geplaatst hebben.’

Ook biogas wordt ingezet als duurzame energiebron. Elke brouwerij heeft een eigen waterzuiveringsinstallatie, die afval via een natuurlijk anaeroob proces omzet in gassen. Hier wordt elektriciteit en warmte mee opgewekt. ‘De zon schijnt niet altijd, terwijl een biogasinstallatie continu kan draaien’, zegt Pieter Theuwis van Luminus. ‘In onze brouwerij in Hoegaarden zijn we al toe aan de tweede generatie biogasinstallaties, en ook in Jupille staat er intussen een. Ze presteren elk jaarlijks 7.500 tot 8.000 uur.’

2.600 ton CO2 per jaar

De zonnepanelen en biogasinstallaties bij AB Inbev halen samen 2.600 ton CO2 per jaar uit de atmosfeer. ‘Ze produceren jaarlijks gezamenlijk 7.500 megawattuur’, illustreert Pieter Theuwis. ‘Dat komt overeen met het verbruik van 2.000 gezinnen. Luminus en AB InBev blijven investeren in allerlei oplossingen tegen de klimaatopwarming. Want die blijft - zeker in de context van de economische relance na corona - onze hoofdbekommernis. Samen willen we bouwen aan een CO2-neutrale toekomst door te blijven investeren in hernieuwbare energie en innovatieve oplossingen en diensten’

‘Luminus en AB InBev blijven investeren in oplossingen tegen de klimaatopwarming. Want die blijft - zeker in de context van de economische relance na corona - onze hoofdbekommernis.’
Pieter Theuwis
Director B2B bij Luminus

‘We werken al jarenlang samen aan duurzaamheidprojecten, en dat willen we ook zo houden’, bevestigt Frederic Marchant. ‘Ons doel is om onder één koepel heel snel verschillende dingen te realiseren. AB InBev streeft ernaar om in elke afzonderlijke brouwerij zoveel mogelijk energie te besparen. Daarvoor hebben we een specifiek team opgericht, maar we wisselen ook ideeën uit tussen de vestigingen. Bovendien kunnen we terugvallen op innovatieve spin-offs van Luminus, zoals bcheck voor de opvolging van onze verwarmingsketels.’

Buurtbewoners investeren mee

Vorig jaar kreeg het dak van de Leuvense Stella Artois-brouwerij van AB InBev de laatste 2.117 zonnepanelen. Dankzij de samenwerking met Power2Green (waarvan Luminus aandeelhouder is) en de Stad Leuven kregen buurtbewoners de kans om mee te investeren in deze duurzame technologie. ‘Dat komt de betrokkenheid ten goede’, stelt Pieter Theuwis van Luminus. ‘Het is een mooi voorbeeld van hoe de industrie en de gemeenschap elkaar vinden. Voor de nieuwe installatie in Jupille wordt een soortgelijk crowdfundingsysteem uitgewerkt.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.