Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

AB InBev en Colruyt Group lanceren zoektocht naar start-ups met duurzame oplossingen

Astrid Van Parys, Head of Sustainability bij Colruyt Group en Tim Moerman, Sustainability & ESG Director Europe bij AB InBev

Sinds 2018 speurt AB InBev met een eigen acceleratorprogramma naar start-ups die het bedrijf kan helpen met innovaties en oplossingen die duurzaamheidsuitdagingen aanpakken op het vlak van waterbeheer, circulaire economie, duurzame landbouw, klimaat, inclusieve groei en biodiversiteit. ‘Dit jaar lanceren we een Europese tak van het programma, met als Belgische partner Colruyt Group.’

De voorbije drie jaar heeft de 100+ Accelerator van AB InBev ervoor gezorgd door financiële ondersteuning, expertise en intense begeleiding dat bijna tachtig start-ups uit meer dan vijfentwintig landen hun duurzaamheidsinnovaties versneld hebben kunnen ontwikkelen, testen en/of vermarkten. ‘Na dat grote succes, waarin de start-ups meer dan 300 miljoen dollar opgehaald hebben, organiseren we nu voor de eerste keer ook een Europese versie van ons programma’, zegt Tim Moerman, Sustainability & ESG Director Europe bij AB InBev.

Voor “100+ Europe Labs” werkt de bierbrouwer samen met Europese partners zoals Siemens, Ball, Bain & Company en het Belgische Colruyt Group. ‘Duurzaamheid is niet alleen een complex gegeven, het is ook een gedeelde verantwoordelijkheid’, vertelt Astrid Van Parys,  Head of Sustainability  bij Colruyt Group. ‘Samen met partners oplossingen zoeken, is veel efficiënter, sneller én maatschappelijk relevanter dan wanneer bedrijven dat alleen op hun eilandje zouden doen.’

Advertentie

Van idee naar piloot

Tot 30 april kunnen start-ups hun innovatieve en duurzame ideeën indienen (via www.100accelerator.com) over vooraf bepaalde uitdagingen binnen zes duurzaamheidsthema’s. Voor Europa en België ligt de hoofdfocus op oplossingen voor CO2-reductie binnen de productie en supply chain, groene logistiek en duurzamere verpakkingen. Daarna volgt er een eerste selectieprocedure. ‘Vorig jaar hadden we wereldwijd 1.400 inzendingen’, vertelt Tim Moerman.

Ons acceleratorprogramma ondersteunt onze duurzaamheidsdoelstellingen en de 2040 Net Zero ambitie van AB InBev.

Tim Moerman
Sustainability & ESG Director Europe bij AB InBev

‘Vervolgens zitten we samen met onze partners om te bepalen met welke start-ups een pilootproject opgezet kan worden.’ De ondernemingen die geselecteerd worden, ontvangen ondersteuning en begeleiding, die kan oplopen tot 100.000 dollar (92.000 euro). Ook krijgen ze toegang tot de expertise van universiteiten, consultants en de slagkracht van grote ondernemingen als AB InBev en partners als Colruyt Group.

Ecosysteem en gezamenlijke uitdagingen

Bedrijven kunnen hun duurzaamheidsuitdagingen  optimaal aanpakken wanneer ze die mee afstemmen op de doelstellingen van leveranciers en klanten. ‘Door te bekijken welke partijen er zich voor en na bepaalde goederen- en productstromen bevinden, kunnen bedrijven hun gezamenlijke ecologische voetafdruk verkleinen via samenwerkingen’, zegt Tim Moerman. ‘Ook daar kan dit acceleratorprogramma nieuwe oplossingen voor aanreiken.’

Samen met partners duurzame oplossingen zoeken, is efficiënter, sneller én maatschappelijk relevanter dan wanneer bedrijven dat alleen op hun eilandje zouden doen.

Astrid Van Parys
Head of Sustainability bij Colruyt Group

Astrid Van Parys benadrukt dat er oplossingen nodig zijn binnen de complete waardeketen van producten: vanaf de ingrediënten tot en met de eindconsument. ‘Er is nog meer bewustmaking nodig rond duurzaamheid binnen élke schakel van de ketting. We bouwen met onze deelname aan dit programma ook mee aan een ecosysteem dat innovatieve oplossingen rond duurzaamheid versnelt en ondernemerschap daarrond stimuleert. Zo ontstaat er een duurzaamheidskatalysator.’

Voorbeelden en doelstellingen

Succesvolle pilots van de voorbije edities zijn bijvoorbeeld een project rond regeneratieve landbouw met de Belgische start-up Soil Capital, waarbij aangetoond wordt dat een gezonde bodem, landbouwproductiviteit en een lagere koolstofuitstoot hand in hand gaan. Ook de herbruikbare bekers van de Australische start-up “Turn” en technologieën rond thermische energie hebben inmiddels hun innovatiekracht bewezen in de AB InBev praktijk.

‘Een succesvolle brouwer heeft natuurlijke ingrediënten, een gezonde natuurlijke omgeving en bloeiende gemeenschappen nodig’, aldus Tim Moerman. ‘Ons acceleratorprogramma ondersteunt onze duurzaamheidsdoelstellingen en de 2040 Net Zero ambitie van AB InBev alsook onze ambitie om onze grootste Europese brouwerijen klimaatneutraal te maken tegen 2028.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.