Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘AB InBev is een belangrijke motor voor de Belgische economie'

Ewald Stas, Control Director AB InBev

Het voorbije derde kwartaal kreeg de Belgische biermarkt een voorzichtige kans tot herstel. Bijna 90 procent van de horecapartners van AB InBev heropende toen de deuren. ‘We investeerden het afgelopen kwartaal meer dan 7 miljoen euro in de horeca’, zegt Control Director Ewald Stas.

Het herstel en de heropbouw van de Belgische biermarkt lijkt ingezet. Aan wat heeft u dat de voorbije maanden vooral gemerkt?

Ewald Stas (Control Director bij AB InBev BeNeFraLux): ‘Mensen hebben duidelijk de weg terug naar de horeca gevonden. Verschillende belangrijke zomerevenementen hebben mee bijgedragen tot de heropleving. Denk aan het EK voetbal – we zijn trouwens hoofdsponsor van de Rode Duivels – en het wereldkampioenschap wielrennen, dat honderdduizenden landgenoten op de been bracht. Dit resulteerde in mooie omzetcijfers voor onze horeca- & retail partners die op hun beurt onze omzet positief beïnvloeden. Toch blijft dat herstel uitdagend: het slechtere zomerweer en de veiligheidsrestricties die tot 1 oktober van kracht waren, hielden de horecaverkoop nog onder het niveau van de zomermaanden in 2019. Maar goed: de snelle vaccinatiecampagne gaf de horecasector sowieso een nieuw elan. We gaan ervanuit dat de horeca deze winter openblijft, maar we blijven waakzaam.’

AB InBev heeft ook zelf bijgedragen aan dat herstel. Jullie investeerden vorig kwartaal meer dan 7 miljoen euro in de horeca.

Ewald Stas: ‘Klopt. Aangezien wij willen bijdragen aan het herstel van de hele sector en ons verantwoordelijk voelen voor onze horecapartners, investeerden we als brouwer onder meer in nieuwe tapinstallaties, koelkasten, glazen en duurzamere parasols. Bovendien vervingen we ook gratis het vervallen bier na de lockdowns en hebben we ondersteuning geboden aan de horeca in regio’s die getroffen waren door de watersnood in juli.’

‘In al onze aankoopbeslissingen spelen lokale leveranciers een almaar grotere rol. We kochten het voorbije jaar voor meer dan 400 miljoen euro aan bij Belgische bedrijven’
Ewald Stas
Control Director AB InBev

Hoe zou u de algemene impact van AB InBev op de Belgische economie omschrijven?

Ewald Stas: ‘AB InBev is een belangrijke motor voor de Belgische economie. We stellen in ons land rechtstreeks 3.134 mensen te werk in onze hoofdzetel, vijf grote brouwerijen, zeven depots en ons innovatiecentrum. En we werkten het voorbije kwartaal ook samen met meer dan vijfhonderd Belgische kmo’s. In al onze aankoopbeslissingen spelen lokale leveranciers een almaar grotere rol. We kochten het voorbije jaar voor meer dan 400 miljoen euro aan goederen en diensten bij Belgische bedrijven. Dat maakt onze werking ook duurzamer, want lokale leveringen zijn minder milieubelastend dan internationaal transport.’

Heeft covid ook een impact gehad op jullie duurzaamheidsinvesteringen?

Ewald Stas: ‘De pandemie heeft onze duurzaamheidsambities niet gewijzigd of gepauzeerd. Al onze brouwerijen draaien inmiddels op groene energie. We beschikken over meer dan twaalfduizend zonnepanelen. Vanaf maart 2022 openen we trouwens een eigen zonnepanelenpark in Spanje. Ook namen we als eerste bedrijf in Europa twee elektrische trucks in gebruik. Die bedienen sinds eind vorig jaar meer dan tachtig cafés in Leuven. Ze vervangen dieselvrachtwagens, en verminderen drastisch de CO₂-uitstoot en de geluidsoverlast in de stad. Onze toekomst is groen, net zoals het premiumflesje van Stella Artois dat we vorig jaar in ons land introduceerden.’

3 x AB InBev-cijfers uit de 3e lwartaal update van 2021

109
Het aantal mensen dat AB InBev het voorbije kwartaal in ons land aanwierf. (De totale werkgelegenheid is in totaal met 22% gestegen ten opzichte van 2015).

535
Het aantal Belgische kmo’s waar AB InBev in Q3 goederen en diensten bij kocht.

40 miljoen
Zoveel pintjes brouwde AB InBev de afgelopen drie maanden met groene elektriciteit opgewekt via 12.328 eigen zonnepanelen.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.