Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Alcoholvrije biermarkt is wereldwijd een groeiend verhaal

Josse Peremans, Marketing Director Jupiler

In december 2016 bracht AB InBev een van zijn meest succesvolle innovaties van de voorbije dertig jaar op de markt: Jupiler 0,0%. ‘In het buitenland groeide de markt van niet-alcoholische bieren al jaren, maar België hinkte achterop. Dankzij een nieuw recept creëerden we een nieuwe markt voor alcoholvrij’, zeggen Kristof Geutjens en Josse Peremans, Senior Corporate Affairs Manager Belux en Marketing Director Jupiler.

‘Door continu te innoveren houden we het merk actueel. En geven we ons bier een fris imago.’
Josse Peremans
Marketing Director Jupiler

Met zijn Global Smart Drinking Goals wil AB InBev verstandig alcoholgebruik promoten. De productie van 0,0 procentbieren sluit daar perfect bij aan. ‘Alcoholvrije bieren hebben lang een stoffig imago gehad’, vertelt Josse Peremans. ‘Bovendien was “alcoholvrij” voor veel mensen synoniem voor “een fletse smaak”. Daar wilden we verandering in brengen.’

In GITEC, het innovatiecentrum van AB InBev, sleutelden de brouwmeesters aan het recept tot de smaak helemaal goed zat. ‘Al onze 0,0 procentbieren doorlopen nu het standaardbrouwproces waarbij suikers worden omgezet naar CO2 en alcohol’, zegt Kristof Geutjens. ‘Pas daarna wordt de drank gedealcoholiseerd, waardoor de typische biersmaak overeind blijft.’

Biertje voor elke gelegenheid

Belgen zijn trots op hun bier, maar staan soms wat wantrouwig tegenover de alcoholvrije variant. ‘Een imagoswitch vraagt tijd’, weet Josse Peremans. ‘Daarom zijn we in 2016 een langlopende marketingcampagne gestart. De eerste twee jaar deelden we meer dan 2 miljoen samples uit, zodat mensen ons product leerden kennen en de smaak te pakken kregen.’ 

AB InBev richt zich daarbij op twee markten. Het alcoholvrije bier is uiteraard een perfect alternatief voor de variant mét alcohol: ideaal voor in het café, samen met vrienden. Maar de drank spreekt ook volledig nieuwe gebruiksgelegenheden aan, als verfrissend drankje voor bij de lunch of na het sporten’, aldus Kristof Geutjens.

‘Op termijn zou alcoholvrije bier een rol kunnen spelen op gelegenheden waar bier geen enkele rol speelt omwille van het alcoholpercentage’
Kristof Geutjens
Senior Corporate Affairs Manager Belux

De marketingcampagne van Jupiler 0,0% heeft de niet-alcoholische biermarkt in België tot leven gewekt. Volgens marktonderzoeker Nielsen was Jupiler 0,0% in 2017 en 2018 het snelst groeiende product in zijn categorie en in de winkels. Dat succes inspireerde AB InBev om met Leffe Blond en Bruin 0,0%, Stella Artois 0,0% en Hoegaarden 0,0% het non-alcoholisch assortiment verder uit te bouwen. Vanaf 2018 volgden ook andere brouwers.

Meer consumptie, minder alcohol

De alcoholvrije biermarkt is wereldwijd een groeiend verhaal. ‘Vooral 25- tot 30-jarigen kiezen bewust voor een verantwoorde en gezonde levensstijl. Non- en laagalcoholisch bier sluit daar perfect bij aan én maakt impact’, vertelt Kristof Geutjens. ‘Een studie uit 2020 toonde bijvoorbeeld aan dat de lancering van Bud Light in het Verenigd Koninkrijk heeft bijgedragen aan een daling van het alcoholgebruik.’

AB InBev voorspelt dat die groei zich blijft doorzetten. Maar de markt evolueert. Bierbrouwers experimenteren meer en meer. Vooral in pils, maar steeds meer in andere biersoorten. Het positievere imago van alcoholvrij bier verlaagt de drempel voor de consument, zodat die nieuwe momenten vindt om bier te drinken.

‘De komende jaren willen we relevant blijven als bierproducent. Door continu te innoveren houden we het merk actueel. En zo houden we ons merk relevant voor de evoluerende noden van de Belgische consumenten’, besluit Josse Peremans.

Elke bierervaring een positief verhaal

AB InBev wil het alcoholmisbruik wereldwijd sterk verminderen in vier stappen:

1. Tegen 2025 wil AB InBev 20 procent van zijn verkoop uit alcoholvrij of -arm bier halen.

2. De productlabels vermelden alle ingrediënten, suikers en calorieën. En manen gebruikers aan om alcohol verantwoord te consumeren.

3. Tegen 2025 wil AB InBev 1 miljard dollar investeren in social norms campagnes.

4. In zes steden wereldwijd rolt het bedrijf grote wetenschappelijk gebaseerde programma’s rond alcoholmisbruik uit.

 

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.