Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Brouwer geeft start-ups met duurzame oplossingen duwtje in de rug

Jacqueline Hochreiter, Sustainability Lead Europe AB InBev

Sinds 2018 speurt AB InBev wereldwijd via een eigen acceleratorprogramma naar start-ups die duurzaamheidsuitdagingen aanpakken. Na een selectieprocedure ontvangen de meest veelbelovende ondernemingen mentorschap, financiering en toegang tot een internationaal partnernetwerk. ‘We begeleiden ook Belgische bedrijven.’

Een succesvolle brouwer heeft natuurlijke ingrediënten, een gezonde omgeving en bloeiende gemeenschappen nodig. En dus past de 100+ Sustainability Accelerator perfect in de duurzaamheidsdoelstellingen van AB InBev voor 2025. De biergigant ondersteunde twee jaar geleden bij de eerste editie van zijn acceleratorprogramma tien partners. Die werken op een slimme manier aan de meest urgente wereldwijde duurzaamheidskwesties. Dat aantal werd bij de editie van dit jaar verdubbeld naar twintig.

Wie kan er deelnemen, en welke oplossingen zoekt de 100+ Sustainability Accelerator?

Jacqueline Hochreiter (Sustainability Lead Europe AB InBev): ‘Ondernemers, wetenschappers en technologen kunnen oplossingen indienen voor 10 belangrijke uitdagingscategorieën. Die hebben we vastgelegd via de input van interne stakeholders en externe internationale experts. Het gaat onder meer over oplossingen rond optimaal waterbeheer, slimme landbouw, het upcyclen van producten en circulaire oplossingen, veiligere en groenere logistiek en het verminderen van de CO2 -uitstoot. Kortom: we zoeken schaalbare oplossingen voor de meest urgente milieu- en sociale uitdagingen van vandaag.’

Wat is er al voortgekomen uit deze zoektocht?  

Jacqueline Hochreiter: ‘Heel uiteenlopende zaken. De Belgisch-Nederlandse start-up APP ontwikkelde bijvoorbeeld herbruikbare Proteus-winkeldisplays: die gebruiken 85 procent minder karton dan klassieke retailvarianten. Die oplossing kan wereldwijd op jaarbasis 1 miljard kilo karton besparen. Ze hebben ondertussen een overeenkomst met verschillende winkelketens in Nederland. We ontdekten ook Do Eat: een Belgische start-up die eetbare verpakkingen maakt op basis van aardappelen en graanresten. Ze zijn gestart met kleine aperoschaaltjes, maar willen nu ook grotere verpakkingen maken. AB InBev helpt hen, niet alleen met kennis, maar bezorgt hen bijvoorbeeld ook graanresten uit onze brouwprocessen.’

‘We zoeken schaalbare oplossingen voor de meest urgente milieu- en sociale uitdagingen.’
Jacqueline Hochreiter
Sustainability Lead Europe AB InBev

Hoeveel start-ups schreven zich in voor deze editie?  

Jacqueline Hochreiter: ‘Meer dan 1.200 uit 50 landen. Die hebben allemaal zeer kwalitatieve voorstellen ingediend die perfect passen in een van de tien vooropgestelde duurzaamheidscategorieën. Daar maakten we op basis van assessments en gesprekken uiteindelijk een top 100 van, daarna een top 50, om uiteindelijk tot rond de 20 deelnemers te komen. We kiezen twee start-ups voor elk van de 10 duurzaamheidscategorieën. Ter vergelijking: in 2018 kregen we 600 inzendingen uit 30 landen.’

Welke voordelen halen de geselecteerde start-ups uit het acceleratorprogramma?

Jacqueline Hochreiter: ‘Elke geselecteerde start-up heeft toegang tot een financiële bijdrage van maximaal 100.000 dollar. De deelnemers krijgen ook de mogelijkheid om hun project te pitchen bij  AB InBev-managers, en een extern publiek voor extra ondersteuning. En wij bieden hen de slagkracht en de expertise van onze internationale onderneming. Al die elementen helpen écht om hun ideeën wereldwijd bekend te maken, te ontwikkelen en te vermarkten. En wij komen op deze manier in contact met nieuwe technologie die we eventueel zelf kunnen inzetten in onze processen.’

Zijn er al oplossingen uit het 100+ Sustainability Accelerator-programma die AB InBev vandaag of binnenkort gebruikt?

Jacqueline Hochreiter: ‘Er zijn er verschillende. We hebben de Proteus-displays zelf al succesvol getest in een proefproject. Een ander mooi voorbeeld is EW Tech. Zij ontwikkelden een nieuwe en volledig groene technologie om brouwlijnen te reinigen en te steriliseren. Dat kan voortaan zonder ruwe chemicaliën, met 60 procent minder waterverbruik en een veel kortere reinigingstijd. EW Tech wil uitbreiden naar andere industrieën. Dankzij het proefproject met AB InBev heeft de start-up het bewijs dat hun oplossing wérkt.’

Bezoek www.100accelerator.com voor meer info.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.