Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘E-trucks effenen het pad naar groenere toekomst'

©BELGAIMAGE

Bier leveren zonder uitstoot? AB InBev doet het sinds kort met de eerste elektrische vrachtwagen in ons land. Dit jaar wil de bierbrouwer permanent twee e-trucks inzetten voor horecabezorgingen in Brussel en Leuven. ‘Onze Volvo FE-truck rijdt op groene stroom, maakt weinig lawaai én stoot geen CO2 uit’.

Voorlopig vervoert de eerste e-truck van AB InBev bieren van de brouwerij in Leuven naar ziekenhuizen en uitzonderlijk supermarkten. Maar het is de bedoeling dat na de lockdown vooral de cafés in een straal van 40 kilometer rond de stad op deze manier bevoorraad worden. De vrachtwagen kan tot 130 kilometer rijden op één batterijlading. ‘Binnenkort krijgen we een tweede e-truck geleverd, waarmee we hetzelfde ambiëren in Brussel’, verduidelijkt Philippe Seminck, Head of Logistics België bij AB InBev.

Green Deal en verder…

‘Als bedrijf vinden wij het onze plicht om te investeren in nieuwe technologieën die bijdragen tot een vermindering van de uitstoot.’ De brouwerijgroep heeft de ambitie om in Europa tegen 2025 minstens 25 procent minder broeikasgassen uit te stoten. Een hele reeks inspanningen heeft de voorbije jaren reeds een vermindering van 9 procent gerealiseerd. Op vlak van transport zorgen bijvoorbeeld slimme routeplanningen ervoor dat vrachtwagens nu minder lang leeg rondrijden.

Elektrisch transport in heel Europa

‘Elektrisch transport kan onze klimaatdoelstelling mee helpen verwezenlijken’, vult Philippe Seminck aan. ‘Dit is een eerste stap: de volgende jaren willen we overal in Europa elektrische vrachtwagens inzetten voor de stadsdistributie.’ Daar profiteert ook het klimaat van.

‘Door één Volvo FE Electric op dat traject in te zetten, stoot AB InBev elk jaar 24 ton CO2 minder uit’
Philippe Jacquemyns,
product manager België/Luxemburg bij Volvo Trucks

‘Een dieseltruck van dezelfde grootte als de Volvo FE, die een gelijkaardige distributiecyclus uitvoert, stoot jaarlijks gemiddeld 24 ton CO2 uit’, weet Philippe Jacquemyns, product manager België/Luxemburg bij Volvo Trucks. ‘Door één e-truck op datzelfde traject in te zetten, stoot AB InBev dus elk jaar meteen 24 ton CO2 minder uit.’

Hernieuwbare energie

‘Als bedrijf vinden wij het onze plicht om te investeren in nieuwe technologieën die bijdragen tot een vermindering van de uitstoot’
Philippe Seminck
Head of Logistics België bij AB InBev

Die reductie is uiteraard wel op voorwaarde dat de stroom die gebruikt wordt om de vrachtwagen op te laden groen is, en niet geproduceerd wordt via bijvoorbeeld gascentrales. ‘Onze brouwerijen draaien al 100% op groene elektriciteit, onze depots volgen in de nabije toekomst’, onderstreept Philippe Seminck. ‘De meeste van onze brouwerijen hebben eigen zonnepanelen. En begin dit jaar sloten we een overeenkomst af met de energieproducent BayWa r.e. voor het aankopen van hernieuwbare elektriciteit op grote schaal.’ Die partner installeerde ondertussen in Spanje een nieuwe zonne-energievestiging, die 250 gigawattuur duurzame elektriciteit per jaar levert aan de 14 West-Europese brouwerijen van AB InBev, waaronder die in Leuven.

Complementaire oplossingen

AB InBev beseft ook dat er verschillende energieoplossingen nodig zijn om de klimaatdoelstellingen voor 2030 en later te halen. Naast elektrisch transport gelooft de brouwerij ook in het potentieel van cng- en lng-vrachtwagens, vooral voor wegvervoer over langere afstanden, gezien de voorlopig nog beperkte autonomie van e-trucks. ‘Zeker in vrachtwagens op bio-lng en biodiesel zit nog heel wat toekomst’, besluit Philippe Seminck. ‘Ook daar willen we als pionier graag vanaf de start bij betrokken zijn. Zo kunnen we die technologieën vanuit onze praktijkervaringen helpen perfectioneren. En zo effenen we mee het pad naar het transport van de toekomst.’

Stillere e-trucks

Ook het feit dat e-trucks veel stiller zijn in vergelijking met dieselvarianten ziet AB InBev als een groot voordeel. Dat geldt dubbel in binnensteden. ‘Veel leveringen gebeuren daar vroeg in de ochtend’, zegt Philippe Seminck. ‘Stillere vrachtwagens betekenen dus ook minder geluidsoverlast voor omwonenden. Dat maakt evenzeer deel uit van de manier waarop wij als onderneming optimaal rekening houden met onze omgeving.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.