Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Onze duurzaamheidsagenda schakelde een versnelling hoger in 2022’

Fabio Sala, President AB InBev BeNeLux en Frankrijk ©Dieter Telemans

Duurzaamheid is een cruciaal bestanddeel van het bedrijfsmodel van AB InBev. Bier is immers het resultaat van de verwerking van vier natuurlijke hoofdingrediënten: gerst, hop, gist en water. ‘Daar hoort een gezond ecosysteem bij; zo kunnen we ook in de toekomst samen het glas blijven heffen’, stelt Fabio Sala, president AB InBev BeNeLux en Frankrijk.

België is de bakermat van het bier. Als grootste lokaal verankerde brouwer met in ons land 5 brouwerijen, 7 depots en meer dan 3.000 werknemers ziet AB InBev het als zijn verantwoordelijkheid om een duurzaam bierassortiment te produceren. ‘We hebben voor de komende jaren ambitieuze doelstellingen op vlak van net zero uitstoot, verpakkingen en waterconsumptie’, verduidelijkt Fabio Sala.

Sala ziet ook een verandering in de bedrijfsvoering: ‘Als bedrijf zijn we al jaren bezig met duurzaamheid, maar we merken jaar op jaar een groeiende integratie van de duurzaamheidsstrategie in onze dagelijkse bedrijfsvoering. Enkel rekening houden met het financiële, maakt geen duurzaam bedrijf. Het management krijgt nu concrete duurzaamheidstargets gelinkt aan het bonussysteem’.

Advertentie

Met onze duurzaamheidsinitiatieven in België bieden we een inspiratiebron én een uitgestoken hand voor samenwerkingen.

Fabio Sala
president AB InBev BeNeLux en Frankrijk

‘Innovatie en duurzaamheid gaan hand in hand. Daarom werken er dagelijks meer dan 100 experts aan de technologieën van morgen in het Global Innovation & Technology Center (GITEC), ons innovatiecentrum in Leuven.’ Fabio Sala benadrukt dat het ook noodzakelijk is om de krachten te bundelen met klanten, leveranciers en beleidsmakers om al die duurzame uitdagingen tot een goed einde te brengen.
‘Met onze duurzaamheidsinitiatieven in België bieden we een inspiratiebron én een uitgestoken hand voor nieuwe samenwerkingen.’

3 x duurzaamheidsinitiatieven van AB InBev in de spotlight

Pionier in groene logistiek
AB InBev gebruikt de reduce & replace-strategie om zijn logistieke activiteiten groener te maken. Enerzijds door in te zetten op het verminderen van onnodige kilometers (reduce). Zo zorgt een nieuw depot dichter bij de klanten jaarlijks voor 600 ton minder CO2-uitstoot. Anderzijds focust de brouwer op alternatieve brandstoffen en technologieën (replace). Om vrachtwagenritten uit te sparen gebruikt AB Inbev ecocombi’s: extra lange vrachtwagens, met 30 procent meer laadvermogen dan een standaardtruck. In Leuven en Brussel leveren de allereerste e-trucks van het land bier aan de plaatselijke horeca. En er zijn nog eens 10 nieuwe elektrische trucks op komst.

Slim verpakken
Tegen 2025 wil AB InBev dat 100 procent van al zijn verpakkingen hernieuwbaar zijn of vervaardigd zijn uit vooral gerecycleerde materialen. In België is vandaag al meer dan 60 procent van de verpakkingsmix herbruikbaar (de vaten en glazen flessen). Bijna alle Jupilerblikken zijn verpakt in 100 procent gerecycleerd plastic.
En vorig jaar ontwikkelde het GITEC in Leuven ‘s werelds lichtste bierfles. De technologie vermindert het gewicht van een flesje van 180 naar 150 gram, dat reduceert de CO2-uitstoot per flesje met 17 procent.

Circulair waterbeleid
Zonder water, geen bier. AB InBev gebruikt niet alleen water tijdens het brouwproces maar ook om installaties en flessen te reinigen. De onderneming zuivert 20 procent van alle afvalwater tot drinkwater, om het opnieuw te gebruiken in technische processen. De brouwerijen in Leuven en Jupille zuiveren zo jaarlijks 160 olympische zwembaden aan afvalwater tot drinkbaar water. Dat is het resultaat van een samenwerking met De Watergroep. Eind augustus begon AB InBev ook een partnerschap met Natuurpunt. De brouwer investeert meer dan 400.000 euro in waterherstel en waterbuffering in een natuurreservaat.

Net zero

Als bedrijf kan je klimaatneutraal worden door de uitstoot van broeikasgassen bijvoorbeeld te compenseren door elders bossen te planten. AB InBev legt de lat nog hoger en kiest resoluut voor een pad richting Net Zero. AB InBev streeft ernaar om haar eigen uitstoot te reduceren tot een absoluut minimum. De broeikasgassen die Ab InBev toch nog uitstoot, compenseert de brouwer dan door te investeren in projecten die broeikasgassen uit de atmosfeer halen. AB InBev heeft de ambitie om in 2028 Net Zero operaties te hebben in haar vijf grootste brouwerijen (waaronder Leuven en Jupille). Tegen 2040 heeft de brouwer de ambitie om Net Zero te behalen over zijn volledige toeleveringsketen, van landbouwer tot consument.

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.