Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We zijn vastbesloten om samen sterker uit deze crisis te komen'

Fabio Sala, President bij AB InBev BeNeFraLux ©BELGA

2020 werd een uitdagend jaar voor de wereld, de gezondheidssector en de economie. Dat geldt evenzeer voor de Belgische biersector, die getest werd in een nieuwe realiteit. Fabio Sala, topman van AB InBev in de Benelux en Frankrijk, blikt terug op een bewogen jaar. ‘Als brouwer is het onze missie om mensen samen te brengen voor een betere wereld.’

Ondanks de solide resultaten van het derde kwartaal voor de wereldwijde activiteiten, wordt AB InBev geconfronteerd met een grotere Covid-19 impact in België. Dat komt voornamelijk door de grote en tegelijk kwetsbare verwevenheid van onze nationale biercultuur met horeca, evenementen en festivals. ’De algehele Belgische brouwerijsector meldde op 30 september een daling van de horecaverkoop van 45 procent’, zegt Fabio Sala, President bij AB InBev BeNeFraLux. ‘In april en mei waren er zelfs pieken tot min 80 procent. Als de grootste Belgische brouwer volgen ook wij die neerwaartse trend in de horecaverkoop.’

Essentiële horecapartner

Die financiële tegenval weerhield AB InBev er echter niet van om dit jaar opnieuw zijn wendbaarheid en slagkracht aan te spreken. Het bood de horeca in deze moeilijke periode meer dan 20 miljoen euro aan ondersteunende maatregelen. De brouwerij schold bijvoorbeeld voor al zijn klanten de huur voor de maand april vrij. Fabio Sala: ‘Als voorbereiding op de heropening na de eerste lockdown boden we klanten met liquiditeitsproblemen ook diverse maatoplossingen. En we vervingen gratis het oud bier in hun zaak door vers bier.’

Advertentie

'Consumenten hebben hun bierconsumptiegedrag aangepast aan de nieuwe realiteit.'

Fabio Sala
President bij AB InBev BeNeFraLux

Om de veiligheid te garanderen, leverde AB InBev ook meer dan 1.500 liter handreinigers en 275.000 mondmaskers aan zijn horecaklanten. ‘We weten dat, ondanks onze maatregelen samen met die van de overheid, het voor veel horeca-uitbaters nog steeds moeilijk blijft’, stelt Fabio Sala. ‘Maar we zullen de sector blijven ondersteunen. Weet ook dat onze Belgische bijdrage breder gaat. AB InBev betaalde de voorbije vijf jaar bijvoorbeeld meer dan vier miljard euro belastingen en bijdragen aan de Belgische staat.’

Extra retailverkoop

Terwijl de bierverkoop via de horeca en evenementensector kelderde, steeg dit jaar wel de bierverkoop aan supermarkten en winkels. Qua totale verkopen is AB InBev voor 40 procent afhankelijk van de horeca, en voor 60 procent van retailers. ‘Die veerkracht is bemoedigend’, zegt Fabio Sala. ‘De consumenten hebben hun bieraankoop- en consumptiegedrag aangepast aan de nieuwe realiteit’.

Nieuwe thuisgelegenheden, zoals virtuele apero’s en online bijeenkomsten met vrienden en familie, deden de biervolumes voor AB InBev gedeeltelijk migreren naar retailkanalen. ‘Dat is zeker nog niet genoeg om het volumeverlies aan de horeca te compenseren’, onderstreept Fabio Sala. ‘Maar het is wél bemoedigend.’

Digitale toekomst

Tegelijk merkt AB InBev ook een versnelde groei van trends zoals online B2B-bestelplatforms en e-commerce. De brouwerij lanceerde dit jaar in België de Jupiler Shop. ‘Dat is ons eigen direct-to-consumer platform’, verduidelijkt Fabio Sala. ‘Klanten kunnen daar zowel onze bieren als mondmaskers kopen, die dan bij hen thuis geleverd worden.’ De onlineverkopen van bier blijven nog relatief laag: een tendens die zich doorheen heel Europa aftekent. Maar AB InBev gelooft absoluut in het grote groeipotentieel van dit online verkoopkanaal. ‘We leren hierdoor ook op korte termijn heel wat over het consumentengedrag’, zegt Fabio Sala.

Rijzende sterren

Evenzeer positief is dat Stella Artois dit jaar uitstekende verkoopsresultaten neerzet, vooral in de retailsector. Het bier presteert in de hele wereld boven de verwachtingen. En ook in België lijkt de consument het pilsbier sinds de lancering van zijn groene fles begin 2020 prima te smaken. Fabio Sala: ’Dit jaar durfden we het ook aan om onze aanwezigheid in het premiumsegment te versterken, door de lancering van ons nieuwe bier Victoria.’

AB InBev lanceerde eerder dit jaar met Stella Artois 0.0% en Leffe Bruin 0.0% ook twee nieuwe merken binnen het stijgende verkoopsegment van alcoholvrije bieren. ‘Volgend jaar wordt allicht een overgangsjaar voor de economie, en voor de biersector’, besluit Fabio Sala. ‘Maar wij zijn vastbesloten om samen sterker uit deze crisis te komen.’ 

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.