Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Impact heb je altijd, dan maar liever een positieve'

Joachim Aelvoet en Solange Rouschop: ‘Eerst gaan we na wat de impact is van een bedrijf. Pas daarna kijken we naar het financiële plaatje.’

ABN AMRO België bouwt verder op zijn pioniersrol in duurzaamheid door klanten inzicht te geven in de impact die ze hebben. ‘We bieden beleggers een nieuwe dimensie om hun prestaties te meten naast het financiële rendement.’

‘Duurzaamheid zit in de kern van alles wat we doen, te beginnen met onze purpose: Banking for better, for generations to come’, stelt Solange Rouschop, Country Executive van ABN AMRO België en CEO Private Banking.

‘De Covid 19-crisis is de grootste gezondheidscrisis die we in jaren hebben meegemaakt met een enorme impact op mensen en bedrijven. De klimaatsverandering is daarnaast de grootste uitdaging van deze tijd. Die heeft zowel direct als indirect impact op ons als bedrijf, maar ook op alle klanten en bedrijven waar we mee werken. We vinden het daarom niet meer dan logisch dat we al onze middelen en capaciteiten inzetten om bij te dragen aan oplossingen.’

Beleggen met impact

Welke impact maakt u met uw vermogen?

ABN AMRO Private Banking maakt het graag voor u inzichtelijk. Naast financieel rendement geven we ook inzicht in de impact die u maakt met uw beleggingen. Ontdek onze duurzame beleggingsoplossingen, of maak direct een afspraak. Tijdens een vrijblijvend gesprek bespreekt u uw doelen en wensen op het gebied van duurzaam beleggen en kiest u de beleggingsvorm die bij u past.

U wilt meer informatie of een afspraak maken?

Volgens Joachim Aelvoet, Director Products & Solutions, ligt hier zelfs een van de voornaamste bestaansredenen voor ABN AMRO. ‘De geschiedenis van deze bank gaat eeuwen terug. Op elk groot transitiemoment heeft ze een belangrijke rol gespeeld. Dit is opnieuw een moment van grote transitie en ons doel is duidelijk: opnieuw onze maatschappelijke rol opnemen.’

Pioniersrol

ABN AMRO speelt al langer een pioniersrol op het vlak van duurzaamheid. De bank stond mee aan de wieg van Sustainalytics, de bekendste dataleverancier rond duurzaamheid. ‘We waren toen al aan het uitzoeken hoe je best duurzaam kunt beleggen. Ondertussen zit duurzaamheid diep ingebakken in elke beleggingsbeslissing’, legt Rouschop uit.

‘We blijven zoeken naar nieuwe partners en mogelijkheden’, vult Aelvoet aan. Vandaag werkt ABN AMRO België bijvoorbeeld samen met Vlerick Business School om KMO’s te helpen hun zakenmodel te verduurzamen. ‘Als pionier moet je niet proberen alles zelf te bedenken. De sleutel ligt bij samenwerkingen’, aldus Aelvoet.

Duurzame bank

Wie inzet op duurzaamheid, moet natuurlijk het goede voorbeeld geven. ‘Wat bijvoorbeeld veel zegt over ons is Circl, het circulaire paviljoen dat onderdeel is van ons hoofdkantoor is Amsterdam’, vertelt Rouschop. ‘Dat was zijn tijd ver vooruit toen het gebouwd werd. Het was een mijlpaal waarmee we wilden aantonen dat je een kantoor perfect volledig circulair kan bouwen.’

Vroeger was duurzaam beleggen vooral uitsluiten. Vandaag kiezen we voor een positievere benadering door te zoeken naar bedrijven die bijdragen aan oplossingen.
Solange Rouschop
CEO van ABN AMRO Private Banking

De grootste impact heeft een bank evenwel via haar klanten. ‘We investeren heel veel om die klanten mee te nemen in ons verhaal’, zegt Rouschop. ‘Daarom kregen alle beleggingsadviseurs in samenwerking met de universiteit van Oxford een opleiding over duurzaamheid. Zo zijn ze goed gewapend om klanten te begeleiden in hun duurzame transitie.’

Vragende partij

Veel mensen zijn zelf vragende partij om die transitie te maken, bijvoorbeeld door duurzaam te beleggen. Rouschop: ‘Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van de vermogende cliënten geïnteresseerd is in duurzaam beleggen, maar dat gemiddeld maar 20 of 30 procent van de private bankiers er zelf over begint. Onze bankiers leggen duurzaamheid bij het eerste gesprek meteen op tafel. Dat is de standaard bij ons.’

‘Lang was het misverstand dat duurzaam beleggen geld kost. Dat viel ook wel te begrijpen. Als je biologische groenten koopt, zijn die ook duurder. Bij beleggers leefde het idee dat ze rendement moesten opgeven om duurzaam te investeren. Ondertussen helpt de tijd ons een handje. Nu kunnen we duidelijk aantonen wat we tien jaar geleden al wisten, namelijk dat je geen rendement moet opgeven om duurzaam te beleggen.’

Aelvoet merkt dat die discussie bij de meeste klanten is gesloten. En voorts is het bewustzijn rond risico gegroeid. ‘Je moet als belegger beseffen dat de maatschappij aan het veranderen is. We zullen bijvoorbeeld minder CO2 uitstoten in de toekomst. Dan weet je ook dat pakweg oliebedrijven een ander model zullen moeten zoeken. Dus of je nu voor of tegen die bedrijven bent, je moet daar rekening mee houden. Anders dreig je als belegger voor onaangename verrassingen komen te staan.’

Impact Mandaat

Naast rendement en risico merkt Aelvoet dat er een derde factor aan belang wint, namelijk impact. ‘Meer en meer mensen zijn bewust bezig met hun eigen impact. Ze begrijpen die beter en willen daar bewust naar handelen.’

Bij ABN AMRO Private Banking kan je daarom kiezen voor een Impact Mandaat. ‘Klanten lopen hier echt warm voor’, zegt Rouschop. ‘Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste is het bewustzijn toegenomen dat er gigantische investeringen nodig zijn en dat publiek geld alleen niet zal volstaan om de uitdaging van de klimaatsverandering en verduurzaming op te lossen. Ten tweede – en dat vergeten de mensen wel eens - heb je altijd een impact als je investeert in bedrijven, bewust of onbewust. Eens je dat beseft, is het wel fijn dat je bewust kan kiezen voor een positieve impact.’

Meten

Dat je als belegger bewust kan kiezen voor positieve impact is vrij nieuw, weet Aelvoet. ‘Mensen hebben vaak het idee dat ze zelf geen wezenlijk verschil kunnen maken. Nu tonen we aan dat je met je geld ontzettend veel kan doen.’

Dit is een moment van grote transitie en ons doel is duidelijk: opnieuw onze maatschappelijke rol opnemen.
Joachim Aelvoet
Director Products & Solutions ABN AMRO

Dat mag je letterlijk nemen. Wie een Impact Mandaat aangaat bij ABN AMRO Private Banking krijgt een overzicht van de impact van zijn of haar portefeuille. ‘We tonen de resultaten, financieel en niet-financieel. Bijvoorbeeld hoeveel CO2-reductie je hebt gerealiseerd met je beleggingen. Zo bieden we beleggers een nieuwe dimensie om hun prestaties te meten naast het financiële rendement.’

Concreet leest een klant bijvoorbeeld dat hij met zijn beleggingen 72 retourvluchten naar New York heeft uitgespaard. Rouschop: ‘We maken het bevattelijk, maar achter die cijfers schuilt ontzettend veel research met verschillende partners, want impact meten is niet evident. Maar ook hier proberen we steeds verder gaan. In die toekomst willen we bijvoorbeeld ook helder rapporteren over waterverbruik.’

Impact eerst

De grootste verandering zit echter in het uitgangspunt van het Impact Mandaat. ‘We kijken niet meer eerst naar het potentiële financiële rendement’, zegt Aelvoet. ‘Eerst gaan we na wat de impact is van een bedrijf. Pas daarna kijken we naar het financiële plaatje, wat zeker niet betekent dat je rendement opgeeft. We draaien de logica gewoon om.’

‘Vroeger was duurzaam beleggen vooral uitsluiten. Vandaag kiezen we voor een positievere benadering door te zoeken naar bedrijven die bijdragen aan oplossingen’, besluit Rouschop.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.