Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Harmonieus huwelijk van Zeeuwse en Japanse producten

In Blueness, de nieuwe lobbybar van het Strandhotel in Cadzand, staan Japans geïnspireerde gerechten en drank op het menu. ©Chantal Arnts

Zeeland en Japan liggen 9.000 kilometer uit elkaar. Toch is de combinatie van Zeeuwse en Japanse producten helemaal niet vergezocht. Chef-kok Syrco Bakker was lang de rechterhand van Sergio Herman in restaurant Oud Sluis. Hij brengt de westerse en oosterse aroma’s in balans.

©Karoly Effenberger

In Blueness, de nieuwe lobbybar van het Strandhotel in Cadzand, staan Japans geïnspireerde gerechten en drank op het menu. Geen onlogische keuze, vindt Syrco Bakker. ‘De Zeeuwse en Japanse producten en manier van koken kenmerken zich door puurheid. In Japan kiezen ze voor zuivere ingrediënten en een eenvoudige bereidingswijze, die ze verregaand perfectioneren. Die manier van koken past perfect bij onze Zeeuwse producten die recht uit de zee komen.’

©Chantal Arnts

Geen gekunsteldheid, maar intensiteit kenmerkt de Japanse manier van werken. ‘Daarom hebben we er bewust voor gekozen geen sushi of sashimi aan te bieden. Japanse koks zijn soms tot twintig jaar bezig aan hun opleiding tot sushimeester. We moeten respect hebben voor die doorgedreven ervaring en geen flauwe afkooksels aanbieden. Het is onmogelijk die kwaliteit te evenaren’, verduidelijkt Bakker.

'De Zeeuwse en Japanse producten en manier van koken kenmerken zich door puurheid.'
Syrco Bakker
Chef-kok bij Blueness

Geen bar zonder drank, en Japan heeft naast sake nog heel wat andere godendranken te bieden. ‘We hebben een mooie selectie van Japanse sake, whisky en shochu en we maken cocktails met een Japanse toets, door bijvoorbeeld gebruik te maken van thee.’

In Blueness is ook de manier van tafelen Japans geïnspireerd. Geen klassieke opeenvolging van voorgerecht, hoofdgerecht en dessert, maar een keur van kleine gerechtjes die de gasten delen. ‘We merken dat deze manier van tafelen wel wat introductie nodig heeft bij ons publiek, maar dat vinden we geen probleem. We willen onze visie zeker niet opdringen en het is een proces dat van twee kanten komt. Wij leggen met plezier uit wat de Japanse eetcultuur allemaal inhoudt en onze gasten staan daarvoor open’, besluit Bakker.

Japanse dranken

- sake: alcoholische drank gemaakt door fermentatie van rijst en water. Tussen 5 en 19 procent alcohol. Kan koud, op kamertemperatuur, warm en heet gedronken worden.

- whisky: onderscheidt zich van de Schotse whisky door zorgvuldige rijping in vaten van Japanse eik. Het hout van die mizunara-bomen bevat veel natuurlijke oliën en dat levert whisky’s op met een bloemige smaak: elegant, verfijnd, passend in de delicate Japanse cultuur.

- shochu: gedistilleerde drank, meestal gemaakt van rijst, bruine suiker en zoete aardappel. Tussen 25 en 45 procent alcohol. De variant met 25 procent alcohol komt het vaakst voor.

Syrco Bakker

- Geboren in 1984, opgegroeid in Oisterwijk
- Opleiding tot horecaondernemer
- Ervaring als kok over heel Europa
- Souschef bij Sergio Herman in Oud Sluis
- Chef-kok bij Pure C in Strandhotel Cadzand-Bad. Het restaurant kreeg in december 2018 zijn tweede Michelin-ster.
- Chef-kok bij Blueness, Japans geïnspireerde lobbybar in Strandhotel Cadzand-Bad. Hij werkt met de head chefs Jaclyn Kong en Thijs Baert

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.