Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Sterke IT-profielen selecteren en rekruteren is specialistenwerk'

Jan Goesaert, AT Recruitment

In de krappe arbeidsmarkt worden IT-professionals almaar schaarser. De juiste profielen vinden is meer dan ooit specialistenwerk geworden. ‘Digitaal talent kun je niet meer rekruteren via simpele vacatureadvertenties’, stelt Jan Goesaert van AT Recruitment.

Voor veel bedrijven is het vinden van gepaste IT-talenten en digitale profielen een fulltime opdracht geworden. Het vraagt tijd en expertise die de meeste organisaties niet hebben of beter aan andere taken kunnen spenderen. Een gespecialiseerd rekruteringsbureau is in veel gevallen onmisbaar geworden. Een Belgische pionier in dat domein is AT Recruitment, dat dit jaar zijn twintigste verjaardag viert. ‘Veel organisaties hebben inmiddels ondervonden dat schaarse IT-profielen vinden een vak op zich is. Je hebt er een doorgedreven expertise voor nodig’, zegt Managing Director Jan Goesaert.

‘Bovendien zijn IT-functies veranderd: de allround IT'er van weleer bestaat niet meer. Tientallen subdomeinen hebben vandaag elk hun eigen specialisten nodig, denk bijvoorbeeld aan cloudcomputing, support, data-analyse, softwareontwikkeling en cyberbeveiliging.’ Die evoluties hebben niet alleen de benodigde kennis en vaardigheden van IT-professionals veranderd, ook de arbeidsmarkt is getransformeerd. Doordat er minder studenten afstuderen dan dat er nieuwe functies ontstaan, overstijgt de vacaturevraag ruimschoots het aanbod aan IT-talent.

Advertentie

De groeiende vraag naar gespecialiseerde technologische functies is nog lang niet voorbij: niet alleen in IT maar ook in andere domeinen zoals marketing, finance en hr.

Jan Goesaert
Managing Director bij AT Recruitment

Nieuwe arbeidsmarkt, nieuw wervingsproces

Ook het wervingsproces is grondig veranderd. ‘De manier van selecteren is sinds de covidpandemie verschoven van heel persoonlijk en face-to-face naar zo goed als honderd procent digitale interviews’, legt Jan Goesaert uit. Alles moet ook sneller gaan: van interviews tot feedback. Dat leidt vaak tot frustraties, zowel bij bedrijven die moeite hebben om geschikte kandidaten te vinden, als bij talenten die worden overspoeld met vacatures. ‘Wij smoren als werving- en selectiepartner die frustraties in de kiem, door juist en correct te communiceren én door de verwachtingen van onze bedrijfsklanten en van de talenten op elkaar af te stemmen.’

AT Recruitment heeft zich ook op andere vlakken aangepast aan de nieuwe realiteit. ‘Van selectie zijn we overgegaan naar search en headhunting’, verduidelijkt Goesaert. ‘Ook LinkedIn speelt nu een cruciale rol in het verbinden van werkgevers en kandidaten in een snel evoluerende markt.’ Als Goesaert iets geleerd heeft de voorbije twintig jaar, dan is het wel de onmisbare rol van freelancers in de IT-sector: ‘Om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt op elkaar af te stemmen, zijn ze essentieel: zowel voor kortere projecten als voor langdurige samenwerkingen.’

Nog complexere toekomst

De komende jaren wordt de zoektocht naar IT-talent allerminst eenvoudiger. ‘De groeiende vraag naar gespecialiseerde technologische functies is nog lang niet voorbij: niet alleen in IT maar ook in andere domeinen zoals marketing, finance en hr’, voorspelt Goesaert.

Technologische ontwikkelingen zoals AI en low-code development zullen bovendien leiden tot een verschuiving van specifieke technische competenties naar meer algemene skills, zoals sociale vaardigheden en het kunnen werken met tools. ‘In de IT-arbeidsmarkt en de technologische wereld die voortdurend in beweging is, volgen wij alles op de voet’, besluit Jan Goesaert. ‘Zo matchen we doelgericht werkgevers aan de juiste talenten, en omgekeerd.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.