Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

De 'metaverse': investeerbaar universum

Pauline Llandric, AXA IM

De metaverse is meer dan een hype: het virtuele netwerk is nu al meer dan 500 miljard dollar waard. Pauline Llandric, Portefeuillemanager bij AXA IM, zegt dat je daar nu reeds in kunt beleggen.

Het web 1.0 ging over het verbinden van mensen met informatie, web 2.0 ging over het verbinden van mensen (door middel van bijvoorbeeld sociale media), en nu is er ook de metaverse: web 3.0. Dat gaat over mensen connecteren met mensen, plaatsen en dingen.

‘De metaverse stelt individuen in staat om met elkaar te communiceren in gedeelde onlineruimtes, bijvoorbeeld om te werken, te winkelen of een concert in realtime te bekijken’, zegt Pauline Llandric. Onderzoek schat dat de metaversemarkt, die in 2020 ongeveer 500 miljard dollar (+/- 475 miljard euro) waard was, dit jaar kan groeien tot 685 miljard dollar en tegen 2024 tot 800 miljard dollar. ‘Het gaat duidelijk niet om een hype, maar om een universum aan bedrijven waarin vandaag al belegd kan worden.’

Het gaat niet om een hype, maar om een ecosysteem van bedrijven waarin vandaag al belegd kan worden.
Pauline Llandric
AXA IM

Avatars

Over de hele metaverse heeft AXA IM vier hoofdsectoren geïdentificeerd: gaming, socialiseren, werken en faciliteren. Gaming kan worden beschouwd als de eerste bouwsteen van de metaverse. ‘Het ontzettend populaire Roblox is een van de toonaangevende gamingbedrijven’, zegt Llandric. ‘In 2021 verhoogde het zijn jaaromzet tot 1,9 miljard dollar. Naast een onderdompelende spelervaring, biedt Roblox ook de mogelijkheid om je avatars te personaliseren met virtuele merkkleding en accessoires die te koop worden aangeboden.’

Nieuwe online sociale ervaringen vormen een fundamentele pijler van de metaverse. Meta Platforms (bedrijf boven Facebook) doet inspanningen om de metaverse uit te bouwen en kondigde kapitaaluitgaven aan van meer dan 30 miljard dollar dit jaar. Snap is een ander bedrijf dat goed gepositioneerd is om te profiteren van de trend. ‘Snapchat gaat over meer dan contact maken met vrienden’, zegt Llandric. ‘Gebruikers kunnen bijvoorbeeld kleding passen met behulp van augmented reality.’

Nieuwe sociale ervaringen vinden steeds meer online plaats en vormen een fundamentele pijler van de metaverse.
Pauline Llandric
AXA IM

De metaverse biedt ook opwindende toekomstkansen voor kantoor en industrie, met hybride werkmodellen waar werknemers van thuis uit samenwerken in een virtueel kantoor. ‘Matterport, bijvoorbeeld, biedt virtualrealitybezoeken aan van onroerend goed, wat bezichtigen efficiënter maakt en de verkoop stuwt’, zegt Llandric.

Deze drie sectoren worden ondersteund door een heel ecosysteem aan infrastructuur, dat bestaat uit onder meer producenten van halfgeleiders, netwerkinfrastructuur, digitale betalingsoplossingen en cyberbeveiliging. Deze ondersteunende producten en diensten zullen het ontwikkelingstempo van de metaverse bepalen. ‘Halfgeleiderbedrijf Nvidia is bijvoorbeeld gespecialiseerd in grafische chips. Zijn Omniverse-platform maakt 3D-simulatie en -ontwerp eenvoudiger en wordt wellicht een belangrijke bouwsteen van de metaverse.’

Blijvertje

De metaverse zal ons leven blijvend beïnvloeden, op manieren die we ons wellicht nog niet kunnen voorstellen. Zoals bij elk groeithema zullen er op de lange termijn winnaars en verliezers zijn. ‘Daarom zijn wij van mening dat een strategie met actieve aandelenselectie cruciaal is’, besluit Llandric. ‘Daarbij bouwen we verder op onze jarenlange ervaring met thematische strategieën als automatisering of de digitale economie.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.