Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Duurzaam beleggen in een plastiekarme wereld is absoluut noodzakelijk

Françoise Cespedes, AXA IM

Onze afvalstroom blijft zienderogen groeien. Als er niets gedaan wordt, zit er binnenkort meer plastic dan vis in de oceanen. Maar: beleggers kunnen helpen.

‘Duurzaamheid gaat in de kern over het herdefiniëren van de beschaving op onze planeet’, zegt Françoise Cespedes, Senior Portfolio Manager bij AXA IM. ‘De assetmanagementindustrie speelt daar een belangrijke rol in.’ Assetmanagers leveren kapitaal aan de bedrijven, projecten en innovaties die ons tegen 2050 naar een netzero-economie moeten leiden. Dat kan deels door te investeren in de technologie van schone energie. Ook moet er veel geïnvesteerd worden om de vervuilende bedrijven naar schonere modellen te helpen.

AXA IM trekt volop de kaart van duurzaam beleggen. ‘Het is onze ambitie om de nummer één te zijn qua verantwoordelijk vermogensbeheer’, zegt Cespedes. ‘We zijn al 80 procent ESG-geïntegreerd.’ In de algemene, actief beheerde fondsen opteert AXA IM voor een multithematische aanpak, met daarin aandacht voor ‘low plastic and waste’. Cespedes:  ‘De feiten zijn grimmig.’

Bewustwording

Tegen 2050 zal er meer plastic dan vis zitten in de oceanen. 80 procent van alle kunststoffen die ooit geproduceerd werd, zit in het milieu. Elk jaar brengt plastic 13 miljard euro aan schade toe aan mariene ecosystemen. ‘Het is niet overdreven te zeggen dat plasticvervuiling even belangrijk kan worden als de CO2-uitstoot’, zegt Cespedes.

We zien de huidige energiecrisis als een katalysator voor de beweging naar duurzaam beleggen in low plastic.
Françoise Cespedes
AXA IM

De druk van de publieke opinie en dus ook van de regelgever neemt zienderogen toe. Dat zal de ondernemingen actief in de sector van ‘low plastic and waste’ geen windeieren leggen. ‘Kijk maar naar het recente verbod in Frankrijk op voorwerpen in wegwerpplastic, of het VK dat ondernemingen gaat belasten als ze minder dan 30 procent gerecycled plastic in verpakkingen gebruiken’, zegt Cespedes. ‘Dat spoort bedrijven aan op zoek te gaan naar alternatieven. De stijging van de energiekosten, die mee de materiaalkosten bepaalt, maakt de nieuwe technologieën nog aantrekkelijker. We zien de huidige energiecrisis als een katalysator voor de beweging naar duurzaam beleggen, en naar beleggen in low plastic.’

Welke bedrijven?

Beleggen in low plastic focust op vier assen. Ten eerste zoekt men naar een reductie van verpakkingen, vooral in de drank- en voedingssector. ‘Een trend is om producten zoals granen of rijst in bulk aan te bieden’, zegt Cespedes. ‘Zo gaat Danone waterreservoirs voorstellen in plaats van plastic flessen.’

Het is niet overdreven te zeggen dat plasticvervuiling even belangrijk kan worden als de CO2-uitstoot.
Françoise Cespedes
AXA IM

Ten tweede wordt er geïnvesteerd in duurzamere materialen die plastic kunnen vervangen, zoals aluminium of karton. Het Zwitserse SIG Combibloc heeft enkele veelbelovende producten.

Een derde as is de recyclage van plastic. De waardeketen is best omvangrijk. ‘Denk aan de afvalverzameling en de recyclage van plastic met Biffa als interessant bedrijf, aan sorteren, met bijvoorbeeld het Noorse Tomra, dat intelligente recyclageautomaten produceert. Voor de eigenlijke recyclage zijn er verschillende technieken, met interessante innovaties voor mechanische recyclage, maar ook op basis van enzymes of via chemische processen.’

Tot slot is er het idee om hernieuwbaar plastic te creëren. Dat kan bijvoorbeeld op basis van polymelkzuur dat gewonnen wordt uit maiszetmeel of suikerriet. Onder meer Corbion, waarin Total participeert, ontwikkelt veelbelovende technologie.

Disclaimer:

De getoonde bedrijven dienen uitsluitend ter illustratie en mogen niet worden beschouwd als een aanbeveling om effecten te kopen of te verkopen. De voorbeeldbedrijven zijn niet noodzakelijk representatief voor mogelijke toekomstige investeringen.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.