Anthony Ramakers geeft het zelf toe: hij kent niet veel van verzekeringen. Maar dankzij de AXA Insurance Scan kreeg de oprichter van Be Animals wel een duidelijk beeld van zijn verzekeringsbehoeften.
In februari opende u in Sint-Genesius-Rode Be Animals, een winkel voor honden- en kattenaccessoires. Wat wist u toen over de verzekeringen die zo’n zaak nodig heeft?
Anthony Ramakers: ‘Ik werk samen met iemand die al een gelijkaardige winkel had. Dus ik had wel een goed idee van de basisverzekeringen die we nodig hadden. Verzekeringen voor de stock bijvoorbeeld, of de verzekeringen voor het pand, zoals de brandverzekering. Gaandeweg zullen we beslissen welke extra verzekeringspolissen we nog moeten afsluiten. Want dat hangt natuurlijk ook af van de evolutie van de zaak.’
Wat leerde u van de AXA Insurance Scan?
Ramakers: ‘Die tool heeft op veel manieren geholpen. Met een korte vragenlijst gingen we na of we alle noodzakelijke verzekeringen voor onze winkel hadden. De app werkt snel en is erg eenvoudig. Na enkele standaardvragen over de juridische vorm van het bedrijf, de commerciële oppervlakte, de investeringen… kregen we een duidelijk verslag, waarin de beschikbare verzekeringen werden opgesomd. Die waren onderverdeeld in drie categorieën: verplicht, essentieel en geruststellend.’
Bevatte dat rapport ook verrassingen?
Ramakers: ‘Niet echt verrassingen, maar wel waardevolle informatie over de verzekering gewaarborgd inkomen. Ik wist niet dat bij een winkel als de onze dat ook een optie was. Dat heb ik dus verder besproken met mijn makelaar.’
Kreeg u met de AXA Insurance Scan ook tips over de toekomst?
Ramakers:‘Absoluut. Ik kon met de online tool bijvoorbeeld kijken welke verzekeringen we nodig hebben als we iemand in dienst nemen. Heel handig. Nu we het rapport hebben, kunnen we rustig nadenken en plannen, zodat iedereen in het bedrijf goed verzekerd is. Ik denk aan personeel, ziektekostenverzekeringen enzovoort. Ik ben geen kei in verzekeringen, dus deze service is perfect. Het vereenvoudigt de zaken. Je hoeft geen verzekeringsexpert te zijn. Daarnaast is het toegankelijk voor iedereen, ook als je geen klant bent bij AXA. Zelfs als je bedrijf nog in opstart is, weet je meteen welke verzekeringen nu al nodig zijn en welke later nuttig kunnen zijn.’