Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Online zichtbaarheid: cruciaal voor starters

©Shutterstock

Ondernemers die hun doelgroep willen bereiken en hun online zichtbaarheid willen vergroten, moeten zorgen dat ze aanwezig zijn op social media. Enkele tips om dit efficiënt aan te pakken.

LinkedIn: professionals verbinden

LinkedIn is meer dan gewoon een netwerk. Het is een waardevolle tool om professionele contacten te leggen, expertise te delen, vacatures en opdrachten te zoeken, medewerkers te vinden en je imago uit te bouwen.

Sociale media inzetten om uw bedrijf een boost te geven?

Uw verzekeraar helpt om de juiste cyberrisicoverzekering te kiezen. Heeft uw bedrijf minder dan 10 mensen in dienst? Dankzij het Business Pack van AXA kunt u een online prijssimulatie uitvoeren en de verzekering(en) afsluiten die u nodig hebt. Klik hier voor meer informatie!

Een professioneel en up-to-date profiel

Je LinkedIn-profiel is je virtuele visitekaartje. Maak dat het opvalt, met een professionele foto en een banner die duidelijk weergeven wat je doet. Werk je profiel regelmatig bij, zorg voor een sterke beschrijving en gebruik trefwoorden die je expertise weerspiegelen.

Wees actief

Dé sleutel om zichtbaar te zijn op LinkedIn? Regelmatig actief zijn. Probeer minstens één keer per week iets te publiceren. Wissel de inhoud en thema’s van je posts af – nu eens over een nieuw product, dan weer over een klant of de uitbreiding van je team. Weinig tijd of inspiratie? Aarzel niet om posts en content van anderen te liken, te delen en te becommentariëren. Voeg relevante hashtags toe aan je tekst om je visibiliteit te vergroten bij professionals die jouw interesses delen.

Non-stop netwerken

LinkedIn is de ideale B2B-netwerktool. Nodig mensen die reageren op jouw posts uit om te connecteren, en ook mensen die je ontmoet op een evenement, beurs of netwerkavond. Met de applicatie kan je dit onmiddellijk doen door een QR-code te maken voor je profiel. Je contactpersoon kan die simpelweg scannen met zijn of haar smartphone.

Instagram en Facebook: voor het grote publiek

Instagram en Facebook zijn meer gericht op het grote publiek, en dus ideaal om je B2C-netwerk uit te bouwen. Deze platformen kan je gebruiken om updates te geven over je producten en diensten, en om gericht reclame te maken. Op die manier kunnen ze bijdragen aan de zichtbaarheid en groei van je onderneming of merk.

Een aantrekkelijke bedrijfspagina

Je bedrijfspagina moet je beschouwen als je etalage. Trek de aandacht met relevante inhoud, foto's of video's. Zet producten, promoties en wedstrijden in de kijker. Door te werken met gespronsorde berichten vergroot je je bereik. Vergeet niet om je contactgegevens duidelijk weer te geven.

Laat je bijstaan

Als je zelf niet over de nodige skills beschikt, kan je samenwerken met een (freelance) expert om je social media strategie te optimaliseren. Maak duidelijke afspraken inzake het budget, het verwachte rendement en de rapportagemethodes en -frequentie.

Maak een planning

Maak tijd vrij in je agenda, neem bijvoorbeeld één moment per maand, om je berichten voor Facebook en Instagram voor te bereiden en in te plannen. Zo ben je zeker dat je regelmatig aanwezig bent en dus goed gezien wordt op social media.

Laat je inspireren door anderen

Inspiratie nodig voor interessante en relevantie content? Volg de activiteiten van sectorgenoten en concullega’s om trends te spotten en ideeën op te doen.

Constructief en positief reageren

Kijk elke dag naar de reacties op je posts en reageer, like of bedank. Wees constructief en positief in je commentaren en vermijd polemieken. Krijg je een privébericht? Reageer snel en doe eventueel een commercieel voorstel. Wie weet levert het een boeiende samenwerking op.

Behoud je focus

Het beheren van je sociale media neemt tijd in beslag. Begin met één tot twee kanalen waarmee je goed overweg kan, zodat je proactief kan blijven en snel kan reageren op feedback.

Sociale media inzetten om uw bedrijf een boost te geven?

Uw verzekeraar helpt om de juiste cyberrisicoverzekering te kiezen. Heeft uw bedrijf minder dan 10 mensen in dienst? Dankzij het Business Pack van AXA kunt u een online prijssimulatie uitvoeren en de verzekering(en) afsluiten die u nodig hebt. Klik hier voor meer informatie!

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.