Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

The Legal Village: online juridische hulp mikt op 11 miljoen Belgen

Marnik Vanhaverbeke, gedelegeerd bestuurder bij LAR, het merk voor rechtsbijstand van AXA Belgium ©Marco Mertens

Een jaar na lancering telt het online rechtsbijstandsplatform The Legal Village van AXA meer dan 200.000 bezoekers. Particulieren krijgen er advies en diensten bij diverse juridische conflicten en kunnen een rechtsbijstand op maat afsluiten.

The Legal Village wil ons bewust maken van het belang van rechtsbijstand. Een idee dat met gemiddeld 15.000 bezoekers per maand duidelijk aanslaat. Op het online platform krijgen particulieren gratis en glashelder advies binnen 7 categorieën: verplaatsingen, woning, aankopen, omgeving, familie, werk en overheid.

Ze vinden er informatie over de aansprakelijkheid in conflictsituaties: een buurman die ongevraagd grote tuinwerken verricht en daarbij schade berokkent, problemen met een huurder of verhuurder, verborgen gebreken bij een aankoop, onenigheid met de werkgever enzovoort.

Netwerk van advocaten

In The Legal Village vinden bezoekers ook tips om geschillen te voorkomen. ‘Bij specifiekere vragen gaan we nog een stap verder’, zegt Marnik Vanhaverbeke gedelegeerd bestuurder bij LAR, het merk voor rechtsbijstand van AXA Belgium. ‘Wij bieden binnen die 7 categorieën toegang tot een netwerk van gespecialiseerde advocaten. Binnen de drie werkdagen voorziet The Legal Village een vertrouwelijk antwoord. Dit luik willen we uitbreiden met extra betaaldiensten. Zo krijgen ook mensen zonder rechtsbijstandverzekering op een laagdrempelige manier toegang tot professionele juridische diensten.’

Justitie is voor de meeste Belgen een dure en trage wereld. Met The Legal Village willen we rechtsbijstand toegankelijk maken voor iedereen.
Marnik Vanhaverbeke
gedelegeerd bestuurder bij LAR, het merk voor rechtsbijstand van AXA Belgium

Met deze service op maat wil LAR rechtsbijstand democratiseren. Auto-, brand- en familiale verzekeringen bieden doorgaans een beperkte dekking. Bij een auto-ongeval, woningbrand of fietsongeval zal de rechtsbijstand van die polissen allicht volstaan. Maar er zijn binnen onze snel evoluerende maatschappij steeds meer conflictsituaties die hier buiten vallen. Die zijn niet automatisch gedekt. Denk aan: consumentenproblemen, geschillen met de overheid of online perikelen zoals een aankoop op een frauduleuze website.

Bijstand voor iedereen

64%
Conflict
Het percentage Belgen dat de voorbije 3 jaar geconfronteerd werd met een conflict of geschil.

80 procent van de Belgen heeft geen rechtsbijstandverzekering die een ruimere dekking voorziet. Marnik Vanhaverbeke: ‘Veel mensen denken dat ze daar geen nood aan hebben. Uit eigen onderzoek blijkt dat 64 procent van de Belgen de voorbije drie jaar geconfronteerd werd met een conflict of geschil. Vaak heeft dat met de woning te maken, online aankopen, de werkgever of de overheid.’

De Belg komt bovendien niet graag naar buiten met die problemen. 73 procent vindt bij geschillen geen gepaste juridische dienstverlening en laat de zaak vallen. ‘De meeste mensen hebben weinig tot geen ervaring met justitie en advocaten’, zegt Marnik Vanhaverbeke. ‘Voor velen is dat een onbekende wereld die in hun ogen complex, traag en duur is. Wij willen met The Legal Village rechtsbijstand toegankelijk maken voor iedereen.’

73%
Dienstverlening
Het percentage Belgen dat bij een geschil geen gepaste juridische dienstverlening vindt.

In The Legal Village kunnen klanten een rechtsbijstandverzekering afsluiten volgens hun persoonlijke noden en wensen. Marnik Vanhaverbeke: ‘Van zodra ze een product op maat hebben samengesteld, kunnen ze er online op intekenen. Reken op een jaarpremie van 80 euro (basispakket) tot 350 euro (uitgebreid pakket). Een makelaar naar keuze staat altijd in voor de bijkomende uitleg en verdere service.’

Rechtsbijstand helpt bij cyberpesten

Toen Marie (14) het slachtoffer werd van cyberpesten, schakelden haar ouders de rechtsbijstand in. Die dekt ook ongemakken in de digitale sfeer, zoals online reputatieschade.

‘De situatie was zo ontspoord dat Marie nog weigerde naar school te gaan’, zegt Marnik Vanhaverbeke. ‘In dergelijke dossiers, die steeds vaker voorkomen, is onze eerste bekommernis de pijn van het slachtoffer verlichten. We hebben Marie meteen psychologische hulp aangeboden. Daarna is een vertrouwenspersoon, één van onze advocaten, gaan spreken met de school, het CLB en de ouders van de daders. Zo hebben we het cyberpesten ook kunnen stoppen.’

 

Niet voor de rechter

Een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering betekent overigens niet dat jij of je zaak voor de rechtbank verschijnen. Een misverstand dat Marnik Vanhaverbeke graag ontkracht. ‘Een rechtsbijstandverzekering helpt je bij het verkrijgen van een schadevergoeding. Ze garandeert dat er een sterke partij naast je staat die jouw conflict helpt op te lossen. 80 procent van alle geschillen handelen wij minnelijk af. Daar komt geen rechtbank aan te pas. Bij de andere 20 procent dekken we ook alle advocaat- en gerechtskosten.’

The Legal Village is in 2017 gestart als een platform voor particulieren. Zelfstandigen en ondernemingen zijn een volgende stap. ‘Ook hen willen we beter informeren over het belang van juridische bijstand’, besluit Marnik Vanhaverbeke.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.