Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Verzekeringen evolueren mee met onze manier van wonen

Marie-Laurence Hubin, Sylvie Putz & Koen Vanderlinden van AXA MyHome ©Marco Mertens

De huizenmarkt verandert. We wonen kleiner, huren vaker of gaan samenwonen met een groep vrienden. Verzekeraars spelen daarop in en bieden nieuwe producten en diensten aan om te voldoen aan deze snel veranderende behoeftes. Sylvie Putz, Marie-Laurence Hubin en Koen Vanderlinden van AXA analyseren de markttrends.

‘Het cliché wil dat de Belg een baksteen in de maag heeft. Maar dat is steeds minder het geval’, zegt Sylvie Putz, verantwoordelijk voor MyHome bij AXA. ‘Driekwart van de Belgen is eigenaar van het pand waar ze wonen. Dat is veel, maar dit aantal daalt. Steeds meer Belgen zoeken hun woning op de huurmarkt. Dat heeft uiteraard te maken met de economische context, maar ook met de opkomst van de deeleconomie. Er is een groeiend aantal mensen dat niet langer de nood voelt om eigenaar te worden van een woning.’

De Belg huurt niet alleen meer, hij gaat ook kleiner wonen. ‘We kiezen vaker voor een appartement (45%) of een kleine woning. Het toenemend aantal eenoudergezinnen en singles is daar niet vreemd aan’, zegt Sylvie Putz. ‘Die trend zal nog sterker worden nu alle Belgische regio’s maatregelen nemen om de verstedelijking in te perken.’

Persoonlijke begeleiding

‘We volgen de veranderingen in verband met wonen, manier van leven en wetgeving op de voet. Zo kunnen we ons aanbod steeds aanpassen en snel inspelen op  hoe de Belg woont. We merken ook dat die trends de persoonlijke begeleiding van de klant nog belangrijker maken’, zegt Sylvie Putz.

‘Nieuwe stedenbouwkundige regels en strengere energienormen verbeteren stap voor stap de kwaliteit van onze woningen. Dat betekent dat wij ons aanbod laten mee-evolueren’, zegt Marie-Laurence Hubin, Product Manager MyHome bij AXA.

Er is een groeiend aantal mensen dat niet langer de nood voelt om eigenaar te worden van een woning.
Sylvie Putz
verantwoordelijk voor MyHome bij AXA Belgium

‘Als in een schadedossier blijkt dat een woning heropgebouwd moet worden, letten wij erop dat die nieuwe normen worden gerespecteerd’, zegt haar collega Koen Vanderlinden, Product Manager MyHome bij AXA.

In moderne woningen zitten ook nieuwe technologieën. Klanten kunnen vandaag hun domotica verzekeren: automatische rolluiken, deuren, geconnecteerde voorwerpen. Tot en met de traplift die senioren of minder mobiele personen nodig hebben om zelfstandig te wonen.

‘We spelen volop in op de vergrijzing’, zegt Marie-Laurence Hubin. ‘Bijvoorbeeld door onze verzekeringscontracten aan te passen aan het succes van serviceflats. In die gebouwen bevinden er zich vaak appartementen, gemeenschappelijke ruimtes en kantoren. We zorgen ervoor dat een contract al die verschillende functies dekt.’

75%
is eigenaar
Driekwart van de Belgen is eigenaar van het pand waar ze wonen. Maar dit aantal daalt.

Nieuwe trends zijn er ook op de vastgoedmarkt voor appartementen. ‘Die beschikken vandaag vaker over gemeenschappelijke ruimtes die mede-eigendom zijn en ter beschikking staan van alle bewoners’, zegt Koen Vanderlinden. ‘Denk aan gedeelde keukens, wasruimtes, dakterrassen, tuinen enzovoort. We spelen daarop in door er voor te zorgen dat onze blokpolis (verzekering mede-eigendom) deze ruimtes dekt. Om de noden en de behoeften van mede-eigenaars nog beter te begrijpen en op te volgen, heeft AXA onlangs een partnership afgesloten met de vertegenwoordigers van de syndici van mede-eigendom.’

Meer dan verzekeren

AXA lanceerde recent een nieuwe woonverzekering specifiek ontwikkeld voor medehuurders. Dat is een niche in volle ontwikkeling. ‘Alle huisgenoten kunnen zich eenvoudig verzekeren met hetzelfde contract’, zegt Marie-Laurence Hubin.

Onze woonverzekeringen evolueren mee met de nieuwe behoeftes van onze klanten.
Marie-Laurence Hubin
Product Manager Wonen MyHome bij AXA

‘Maar we bieden niet alleen een verzekering aan, we ondersteunen onze klanten ook in hun dagelijks leven. Deze vorm van samenwonen vraagt om maatwerk. Elke situatie is anders, afhankelijk van wie en hoeveel mensen samen een huis huren. Praktisch is dat niet altijd evident. Daarom hebben we beslist om onze klanten ook bij te staan bij het opstellen van een huisreglement. Ze kunnen online enkele vragen te beantwoorden. Die antwoorden zijn een vertrekpunt om onderlinge afspraken op papier te zetten. Zo’n contract is overigens verplicht in Wallonië en Brussel. Vlaanderen zal waarschijnlijk volgen’, zegt Marie-Laurence Hubin. ‘We doen hier meer dan verzekeren, maar dat past perfect binnen het aanbod dat we voor onze klanten willen creëren.’

‘Onze klanten verwachten meer flexbiliteit, ook op het vlak van dienstregeling en communicatie’, zegt Sylvie Putz. ‘Daarom hebben we digitale tools ontwikkeld. Die combineren we met de diensten en de begeleiding van onze makelaars. Die blijven de belangrijkste adviseurs van onze klanten.’

In de online klantenzone van AXA vinden verzekerden onder andere de details van hun contracten, kunnen ze een schade aangeven of de stand van zaken van hun schadedossier raadplegen. Afhankelijk van de ernst van de schade kunnen ze er een video-expertise krijgen.

AXA speelt ook in op de stijgende vraag naar transparantie. Elke klant krijgt na de behandeling van zijn schadedossier een uitnodiging om een tevredenheidsenquête in te vullen. De scores en de opmerkingen van die bevragingen zijn zichtbaar voor andere internetgebruikers. Vooral jongeren blijken erg gevoelig te zijn voor deze online beoordelingen.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.