Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Best Managed Companies is een voortdurende zelfevaluatie'

Jean-Pierre Wuytack, CEO Vandersanden Group

Jean-Pierre Wuytack, sinds 1988 CEO van Vandersanden Group, herinnert zich nog levendig de vraag die de Best Managed Companies-coach hem in december 2019 voorlegde. ‘Is uw bedrijf gewapend tegen een mogelijke economische crisis? En enkele maanden later kwam corona.’

Vandersanden Group, het grootste Europese familiebedrijf gespecialiseerd in bakstenen, bleek voorbereid. ‘Na hoogconjunctuur komt laagconjunctuur. Daar houden wij altijd rekening mee. Daarom streven we naar financiële onafhankelijkheid. We houden doelbewust onze schuldgraad beperkt en groeien voorzichtig in functie van de beschikbare middelen’, zegt de CEO.

Het bedrijf had een crisis-actieplan klaarliggen. Dat heeft er mee voor gezorgd dat de zwaarste coronaschok voor Vandersanden Group intussen verteerd is.

‘We hebben een kortstondige V-curve doorlopen’, verduidelijkt Jean-Pierre Wuytack. ‘In april daalde onze omzet van bouw-, gevel- en straatstenen met 25 procent. In mei beperkten we die daling tot 20 procent. Vandaag zitten we terug op het niveau van voor de crisis. Al kan niemand voorspellen wat de impact volgend jaar zal zijn van de voorspelde algemene crisis binnen de bouwsector.’

Drie keer op rij

Vandersanden Group behaalde het Best Managed Companies-label drie jaar op rij. Dat is geen evidentie. Het label wordt immers niet zomaar verlengd. ‘Best Managed Companies is een voortdurende zelfevaluatie. Ik bekijk dit als de ideale manier om jaarlijks na te gaan of we de strategie die we uitstippelden ook hebben uitgevoerd’, zegt de CEO.

Na hoogconjunctuur komt laagconjunctuur. Daar houden wij altijd rekening mee.
Jean-Pierre Wuytack
CEO Vandersanden Group

‘Het is zoals slagen voor een prestigieus examen. Met grote onderscheiding, want de lat ligt hoog. Wie minder dan acht op tien scoort op een van de criteria waaraan een externe jury de bedrijfsvoering toetst, kan het label niet behalen. Je kent dan wel je werkpunten. Het label verkrijgen, is dus een hele eer.’

Nieuwe inzichten

Voor Jean-Pierre Wuytack zijn vooral de vragen die de coaches van Deloitte Private tijdens het Best Managed Companies-traject stellen een grote meerwaarde. ‘Je eigen management kritisch in vraag stellen, genereert nieuwe inzichten. Die gebruik je om je bedrijfsstrategie te versterken.’

Voor Vandersanden Group resulteerde dit in de ambitie om, in de nasleep van de coronacrisis, versneld te digitaliseren. En dit zowel op het vlak van productie, administratie én e-commerce via onder meer verschillende klanten-apps.

CO2-vangers

De ambities voor de komende jaren? Voor Vandersanden Group is dat nog meer duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder meer door verder in te zetten op de circulaire economie. ‘Wij willen op de lange termijn als eerste bedrijf ter wereld CO2-neutrale bakstenen produceren en vervolgens CO2-negatieve stenen’, zegt Jean-Pierre Wuytack. ‘Vandaag worden onze stenen op 1.100 graden Celsius gebakken. Dat kost veel energie. We zijn bezig met het heruitvinden van ons volledige productaanbod en productieproces.’

Vandersanden Group ontwikkelt daarvoor onder meer CO2-vangers. ‘Die filteren de CO2 uit onze rookgassen. Het residu is een mineraalrestproduct dat kan gebruikt worden als grondverbeteraar of meststof’, legt Jean-Pierre Wuytack uit. ‘De afgevangen CO2 wordt gebruikt om, op basis van een reststof (Carbinox) uit de recyclage van slakken uit de staalproductie, nieuwe synthetische kalkgevelstenen (Carbstone) te maken. Dat zijn CO2-negatieve stenen die CO2 capteren en zo mee het klimaatprobleem helpen oplossen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.