Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Dit label is meer dan een beeldje in de trofeekast'

Afvalverwerker Vanheede bouwt al 52 jaar aan een circulaire wereld. Nu duurzaamheid hoog op de maatschappelijke agenda staat, wordt het bedrijf alleen maar relevanter.

‘We helpen onze klanten om duurzaam te ondernemen’, zegt David Vanheede, CEO van Vanheede Environment Group. ‘In essentie betekent dit de beste resultaten halen voor alle stakeholders met een minimale impact op de omgeving. Onze klanten kunnen bij ons terecht voor het duurzaam beheer van afval, materialen, energie en milieu.’

Vanheede levert zelf ook de nodige inspanningen op het vlak van duurzaamheid. Sinds 2005 behaalde het bedrijf onder andere de kwaliteitsnorm ISO 9001, de milieustandaard ISO 14001 en een VCA-certificaat (Veiligheid Checklist Aannemers). Met een VCA-certificaat toont een organisatie dat ze voldoende aandacht besteedt aan veiligheid en preventie.

Spiegel

‘We stellen ook elk jaar een duurzaamheidsverslag op. Daarin blikken we terug, maken we plannen voor de toekomst en bepalen we hoe we die ambities willen realiseren’, zegt David Vanheede. ‘We houden onszelf regelmatig een spiegel voor. Zo krijgen we nieuwe inzichten. Dat was een belangrijke drijfveer om deel te nemen aan het Best Managed Companies-traject eind 2019.’

Onze strategie, het financiële verhaal… Het werd allemaal goed geanalyseerd tijdens het Best Managed Companies-traject.
David Vanheede
CEO Vanheede Environment Group

De opbouw van dit traject viel in de smaak bij de CEO. ‘Onze strategie, het financiële verhaal… Het werd allemaal goed geanalyseerd. Bij elke stap in het traject gingen we iets meer in de diepte. Er waren gezamenlijke sessies met het volledige management en individuele sessies. De resultaten werden telkens in groep besproken. Zo kwamen we tot een voortschrijdend inzicht.’

Ziel van het bedrijf

‘De Best Managed Companies-coaches hebben enkele nieuwe aandachtspunten blootgelegd. Onze strategie moet beter doorsijpelen doorheen de organisatie, ons doel moet nog meer ons kompas worden in alles wat we doen en – iets technischer - we willen meer inzichten halen uit onze boekhouding.’

Het Best Managed Companies-label is voor Vanheede veel meer dan een beeldje in de trofeekast. ‘Dit gaat over de ziel van ons bedrijf. Het Best Managed Companies-programma is ook een kans om in contact te komen met gelijkgestemden. En eerlijk, we vinden rust in de wetenschap dat we goed bezig zijn.’

Verantwoordelijkheid

De CEO wil dat goed gevoel behouden, ook tijdens de coronacrisis. ‘We zijn dan wel een essentiële sector, maar de volumes die we verwerken, zijn met 30 tot 40 procent gedaald. Als CEO voel ik een grote verantwoordelijkheid om daar helder over te communiceren en onze mensen een hart onder de riem te steken. We willen hier met alle medewerkers doorkomen. En ik ben ervan overtuigd dat ons dat zal lukken.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.