Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Het Best Managed Companies-label verbreedt onze blik'

François Piron en Édouard Herinckx

De veerkracht die Thomas & Piron toonde tijdens de coronacrisis maakt meteen duidelijk waarom het bouwbedrijf vorig jaar het Best Managed Companies-label kreeg van Deloitte Private, Econopolis en KU Leuven. ‘Dit jaar hebben we opnieuw deelgenomen, en dat kan ik best omschrijven als een welgekomen check-up’, zegt CEO Edouard Herinckx.

Edouard Herinckx blikt, enigszins verrassend, positief terug op de coronacrisis. ‘Het heeft een interne solidariteit op gang gebracht. De eendracht tussen onze teams is nog sterker geworden’, zegt de CEO van de familiale bouwgroep die zo'n 2.400 medewerkers telt.

"We hebben deze crisis aangepakt met alle afdelingen van de Groep. Samen hebben we coherente en solidaire maatregelen genomen om de veiligheid van onze medewerkers en klanten te garanderen. Onze wendbaarheid heeft onze onderneming snel opnieuw op het juiste spoor gezet; dat we geen grote groep zijn met een logge structuur speelde daarbij in ons voordeel. We kunnen nu nog niet voorspellen wat de impact zal zijn op onze activiteiten in 2021, maar ik durf wel zeggen dat we nu nog beter werken dan voor de crisis. En dat is allemaal in het voordeel van onze klanten.’

Interne fierheid

Een betere bedrijfsstructuur, meer veerkracht en sterke managementtools zijn ook de doelstellingen van het Best Managed Companies-programma. Thomas & Piron was in 2019 voor het eerst laureaat en kreeg het Best Managed Companies-label ook dit jaar.

We hebben ook ISO-certificaten, maar het Best Managed Companies-programma zorgt voor een extra dimensie. Het is een extra stap in de erkenning van ons werk.
Edouard Herinckx
CEO Thomas & Piron

‘Het zorgde in de eerste plaats voor trots en fierheid in de organisatie’, zegt Edouard Herinckx. ‘We hebben ook ISO-certificaten, maar dit label zorgt voor een extra dimensie. Het is een extra stap in de erkenning van ons werk, ook internationaal. Dankzij Best Managed Companies bouwen we bruggen met andere sectoren. Dit label verbreedt onze blik.’

Naast die interne trots – ‘ons communicatieteam heeft het label zes maanden lang op het welkomstscherm van ons hoofdkantoor in Wierde getoond, dat zegt genoeg’, glimlacht de CEO – zorgde het label ook voor een netwerk-effect. ‘Zelfs op de sociale media.’

Een raad: stel een piloot aan 

Tijdens het Best Managed Companies-traject kijken de coaches van Deloitte Private naar hoe een bedrijf werkt. ‘Deze externe blik is van grote waarde. We hebben enkele van onze automatismen herbekeken. Onze coach wees ons ook op hiaten in het management, zoals het monitoren van de werknemerstevredenheid.’

Voor toekomstige deelnemers heeft Edouard Herinckx volgend advies: ‘Zorg voor één piloot die het volledige traject in handen neemt. Moest ik onze eerste deelname opnieuw doen, zou ik proberen om van in het begin iedereen nog meer te betrekken, niet alleen de holding, maar ook alle afdelingen. Zo verzamel je alle troepen, zowel bottom-up als top-down.’

‘Onze tweede deelname is trouwens een welgekomen check-up’, besluit de CEO van Thomas & Piron. ‘We hebben nieuwe routines gekweekt die ons helpen om tijd te winnen. Tegelijk weten we dat thema’s zoals diversiteit en de aanwezigheid van vrouwen op directieniveau nog meer aandacht verdienen. Maar daar werken we aan en het Best Managed Companies-label kan ons daar zeker bij helpen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.