Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Onze duurzaamheid zit vandaag in onze brede spreiding'

De voorbije weken werden er op de werven van Stadsbader minder letterlijke schouderklopjes uitgedeeld dan normaal. Het noodgedwongen gevolg van social distancing. ‘Terwijl het net die kleine zaken zijn waarmee we mensen motiveren’, zegt CEO Dominique Valcke. ‘In tijden als deze is het Best Managed Companies-label een extra opsteker.’

‘De belangrijkste reden voor onze deelname aan Best Managed Companies is dat het label blijk geeft van een langetermijnvisie. Dit is geen one shot maar een jaarlijks hernieuwbaar label. Die aanpak spreekt ons als familiebedrijf sterk aan. Ook wij kijken naar de lange termijn’, zegt Dominique Valcke, CEO bij aannemingsbedrijf Stadsbader.

De eerste deelname van Stadsbader aan het Best Managed Companies-programma eind vorig jaar verliep vlot. ‘Bedrijven gaan door woelig water. Ik ben heel blij dat we dit label behalen in deze omstandigheden. Dit toont onze klanten dat ze in zee gaan met een stabiele partner. Het is ook een erkenning voor onze medewerkers en het helpt om nieuw talent aan te trekken’, zegt Dominique Valcke. ‘Voor het management is Best Managed Companies een spiegel. Zijn we goed bezig? Waar kan het beter? Dit traject was erg leerrijk.’

Organigram

De CEO is erg tevreden over de aanpak van de Best Managed Companies-coaches. ‘Ze hebben diepgaande interviews afgenomen van ons management. Daaruit bleek dat ons organigram detail miste. We zijn een bedrijf met een vlakke structuur en korte communicatielijnen waarin we iedereen stimuleren om initiatief te nemen. Als je groeit, moet je erop letten dat iedereen mekaar blijft kennen. Vroeger was dat evident, vandaag is het een aandachtspunt.’

Dit label toont onze klanten dat ze in zee gaan met een stabiele partner.
Dominique Valcke
CEO Stadsbader

Gespreide risico’s

De coronacrisis heeft Dominique Valcke verrast. ‘Iedereen sprak over de klimaatopwarming en plots steekt dit de kop op. Gelukkig hebben we een diverse orderportefeuille met sterke klanten, zowel nationaal als internationaal. De helft van onze klanten komt uit de private sector, de andere helft uit de overheid. Onze risico’s zijn gespreid.’

De huidige crisis geeft volgens de CEO goed aan hoe breed we duurzaamheid moeten bekijken. ‘Onze duurzaamheid zit vandaag vooral in onze brede, horizontale spreiding binnen de bouwsector. Deze diversificatie heb je nodig om in deze omstandigheden een gezonde doorstart te maken.’

Pionier

Stadsbader onderneemt ook duurzaam voor het milieu. Het bedrijf levert onder andere inspanningen om te voldoen aan de CO2-prestatieladder (certificering in overheidsopdrachten om CO2-reductie in de bouwsector te stimuleren).

‘We zijn pionier in lagetemperatuurasfalt. Dit type asfalt zorgt voor minder CO2-uitstoot en betere werkomstandigheden. Onze bouwafdeling heeft veel aandacht voor circulair bouwen, we specialiseren ons in alternatieve betonsamenstellingen en bouwen met het BREAAM- en LEED-label (keurmerken voor gebouwen met minimale milieu-impact). Ook onze eigen vestiging is een BEN-gebouw (bijna-energieneutraal)’, zegt Dominique Valcke. ‘Om duurzaam te blijven innoveren, werken we samen met onderzoeks- en opleidingscentra.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.