Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Staal niet sexy? Dit label kan die perceptie veranderen'

Staaldistributeur en -bewerker SAEY maakte de voorbije vijf jaar een grondige evolutie mee. Een aantal ervaren sleutelfiguren ging met pensioen. Een nieuwe, ambitieuze generatie managers nam de fakkel over. ‘Dit was hét moment om te onderzoeken waar onze onderneming vandaag staat’, zegt managing director Bernard Saey.

‘Onszelf in vraag stellen en blijven evolueren, zit in ons DNA. Het Best Managed Companies-framework sluit hier perfect bij aan. Voor ons is het behalen van dit label geen eindpunt. We zullen de methodiek blijven gebruiken om onze toekomst vorm te geven. Ik ben ervan overtuigd dat we het bedrijf zo nog beter kunnen sturen.’

De Best Managed Companies-coach keek tijdens het coachingproces eind vorig jaar met een frisse blik naar SAEY als onderneming en naar de sector waarin het bedrijf actief is. ‘Dankzij onze coach hebben we strategische keuzes opnieuw geëvalueerd. We hebben de manier waarop we onze slogan “Solid partner, Competitive solutions” in de praktijk brengen ook onderworpen aan een kritische vergelijking met onze concurrenten. We hebben de waarde van onze vakkennis herontdekt en de SAEY-Academy, de opleidingstool voor onze medewerkers, opengesteld voor onze klanten. We delen nu expertise en ideeën rond innovaties. Ik ben ervan overtuigd dat we daardoor als sector nog competitiever worden’, zegt Bernard Saey.

Mentale fitheid en kracht

De Best Managed Companies-coach loofde SAEY voor zijn opleidings- en welzijnsprogramma’s. Die programma’s stimuleren de persoonlijke ontplooiing en de mentale fitheid van medewerkers.

Ook enkele duurzaamheidsinitiatieven kregen een positieve vermelding. ‘We hebben er altijd naar gestreefd om onze financiële gezondheid op een duurzame manier te realiseren, met respect voor onze medewerkers, de maatschappij en de planeet’, zegt Bernard Saey

We hebben er altijd naar gestreefd om onze financiële gezondheid op een duurzame manier te realiseren, met respect voor onze medewerkers, de maatschappij en de planeet.
Bernard Saey
managing director SAEY

‘Sinds 2017 zijn wij het eerste bedrijf in onze sector met CO₂-neutrale activiteiten. We beperken onze uitstoot en compenseren de niet-vermijdbare uitstoot met klimaatprojecten die ontbossing bestrijden in Oeganda, Ghana en Madagaskar.’

Perceptie

Met het Best Managed Companies-label toont SAEY zijn klanten dat het bedrijf blijft streven naar verbetering en innovatie. Maar het is ook een troef voor het werkgeversmerk.

‘In de ogen van de jongste generatie sollicitanten is de staalsector weinig sexy’, weet Bernard Saey. ‘Dit label kan die perceptie veranderen. Het bevestigt dat zelfontplooiing in ons bedrijf centraal staat, onze innovaties professioneel uitdagend zijn en succesvol teamwerk aangemoedigd wordt.’

Solidariteit

De coronacrisis veroorzaakte ook binnen de staalsector een schokgolf. SAEY besliste om zijn dienstverlening niet te onderbreken. ‘In moeilijke tijden willen wij er meer dan ooit zijn voor onze klanten. We waken daarbij uiteraard over de gezondheid van onze mensen. Kantoormedewerkers konden vanaf dag één thuis werken. In de fabrieken namen we noodzakelijke maatregelen om de hygiëne en de afstand te respecteren. Het volledige team heeft een sterke verbondenheid en wendbaarheid getoond en verdient hiervoor alle lof.’

Ondertussen paste SAEY zich aan om digitaal en vanop afstand te communiceren met klanten en medewerkers. ‘Veel van onze processen zijn versneld gedigitaliseerd. Ik meen dat we hierdoor sterker uit deze crisis komen’, zegt Bernard Saey. ‘De coronacrisis heeft de kwetsbaarheid van geglobaliseerde supplychains blootgelegd. Samen met de Green Deal (initiatief van de Europese Commissie om Europa klimaatneutraal te maken in 2050) en de potentiële invoering van een koolstoftaks kan dit nieuwe opportuniteiten creëren voor de Europese staalsector.’

Hij verwacht dat in de nasleep van de coronacrisis de maatschappij duurzamer en meer solidair wordt. ‘Deze crisis kan een bron van hoop en daadkracht worden.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.