Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Toen de coronacrisis uitbrak, leek het alsof de voorspelling van onze coach uitkwam'

Frédéric Rouvez, CEO Exki: ‘Ik herinner me de vraag van onze coach nog heel goed: wat zou er met Exki gebeuren in het geval van een economische vertraging? Ik denk niet dat hij toen wist hoe actueel die vraag vandaag zou zijn.’

De coronacrisis trof zowel Easyfairs als Exki hard. Dankzij hun deelname aan het Best Managed Companies-programma beschikten ze echter over de gepaste analyses van hun bedrijfsprocessen om met die onzekerheid om te gaan.

‘Tijdens onze deelname aan het Best Managed Companies-programma wees onze coach ons op drie punten die in onze organisatie meer aandacht verdienden: het risk management, de bedrijfsopvolging en het young graduates-programma’, zegt Eric Everard, CEO van event-expert Easyfairs.

‘Als je 200 beurzen organiseert in 20 landen, voor 35 sectoren, denk je dat je veilig bent. Maar het coronavirus heeft ons omvergeblazen. We hebben alles van de ene dag op de andere moeten afblazen. Wat onze coach zei over ons risk management, leek op dat moment een voorspelling die uitkwam.’

Het positieve aan het Best Managed Companies-label is dat het je stimuleert om je elk jaar opnieuw te bewijzen.
Eric Everard
CEO Easyfairs

Frédéric Rouvez, CEO van fastfoodketen Exki, is het daar mee eens. ‘Ik herinner me nog heel goed dat onze coach ons vroeg wat er met Exki zou gebeuren in het geval van een economische vertraging? Ik denk niet dat hij toen wist hoe actueel die vraag zou zijn. Het heeft ons wel gestimuleerd om erover na te denken. Toen de coronacrisis uitbrak, waren we al bezig met hoe we op zo’n onvoorspelbare gebeurtenis konden reageren.’

Geloofwaardigheid

Een van de sterktes van het Best Managed Companies-programma is dat het organisaties attent maakt op hun verbeterpunten en tegelijk oplossingen biedt.

‘Dankzij onze deelname hebben we ontdekt hoe belangrijk het is om een directiecomité te hebben dat alle projecten zowel beheert als overschouwt. De lockdown en het vele thuiswerken van de voorbije weken hebben de organisatie daarvan nog versneld’, zegt Frédéric Rouvez.

Eric Everard, CEO Easyfairs

‘Maar dit label is ook erg belangrijk voor onze teams. Ze waren er zeer blij mee en mogen terecht fier zijn op hun werk. Ook de externe impact was voelbaar, bijvoorbeeld bij bankiers en leveranciers.’

Voor Easyfairs zorgde het Best Managed Companies-label voor aandacht van verschillende stakeholders. ‘Consultants, advocaten en bankiers, maar ook ondernemers en private equity-spelers’, zegt Eric Everard.

‘We stonden plots volop in de belangstelling, ook bij pas afgestudeerden. Onze geloofwaardigheid op de arbeidsmarkt is versterkt en we krijgen nu meer reacties op onze vacatures. Voor een relatief onbekend b2b-bedrijf als het onze, is dat een mooie opsteker.’

Exki creëerde op basis van zijn Best Managed Companies-traject een nieuwe rapporteringstool. ‘Voortaan krijgen alle uitbaters van onze restaurants een dagelijks verslag. Daarmee kunnen ze hun operationele werking elke dag verder verfijnen’, benadrukt Frédéric Rouvez. ‘Het idee  erachter is om ons concept te blijven verbeteren.’

Veerkracht

Op de vraag of ze andere bedrijfsleiders zouden aanbevelen om deel te nemen aan het Best Managed Companies-programma, is het antwoord unaniem “ja”.

‘Het is een zeer verhelderende oefening voor managers en het managementcomité’, zegt Everard. ‘Als bedrijfsleider kan je niet alles weten. Bovendien is het voor de meeste kmo-ondernemers niet evident om hun bedrijf perfect te managen. Dat vereist moed, veerkracht, maar ook nederigheid. Het positieve aan het Best Managed Companies-label is dat het je stimuleert om je elk jaar opnieuw te bewijzen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.