Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We bestaan dankzij onze creativiteit'

Twintig jaar geleden waren zelfbouwpakketten in de bouw ronduit revolutionair. Ann De Groote, CEO van Sack Zelfbouw, herinnert zich nog goed hoe ze de klassieke bouwsector verraste. ‘Maar wij wisten dat we een goed idee hadden.’

Samen met haar echtgenoot Mike Sack was Ann De Groote ervan overtuigd dat ze een gat in de markt gevonden hadden: zelfbouwpakketten voor mensen die wilden verbouwen, maar geen doorgewinterde klussers waren.

Het idee bleek een schot in de roos. Sack Zelfbouw groeide sindsdien organisch. Die groei zette druk op de organisatie. ‘Tot drie jaar terug was onze structuur heel vlak. Maar als je blijft groeien, wordt dat moeilijk houdbaar. Op dat moment hebben we bewust geïnvesteerd in onze structuur en organisatie.’

Evenwichtig management

Sack haalde een bedrijfspsycholoog en organisatie-expert aan boord. ‘Die hielp ons met het laten doorgroeien van medewerkers naar leidinggevende functies en met het samenstellen van een evenwichtig en succesvol managementteam’, zegt Ann De Groote.

Weten wat er in en naast je organisatie leeft. Voor mij zit daar de kern van onze duurzaamheid.
Ann De Groote
CEO Sack Zelfbouw

Als zaakvoerder en ondernemer bekijkt ze de wereld met een open blik. ‘Voor mij zit daar de kern van onze duurzaamheid: weten wat er in en naast je organisatie leeft. Welke nieuwe technologieën komen er op de markt? Welke noden ontstaan er?’

Onboarding

De inspanningen van de voorbije jaren motiveerden Ann De Groote om eind 2019 deel te nemen aan Best Managed Companies. ‘Ik dacht dat we er klaar voor waren. En dat bleek zo te zijn. We zijn uiteraard blij met het label.’

‘Wat we uit het traject geleerd hebben? Dat we onze eigen sterktes en valkuilen goed in kaart gebracht hebben. Een werkpunt is de structuur van ons HR-proces. We moeten onder andere werk maken van een heldere en inspirerende onboarding voor nieuwe collega’s.’

Meerwaarde

De creativiteit die de zaakvoerders gebruikten bij het bedenken van de zelfbouwpakketten, loopt als een rode draad door de groei van het bedrijf. ‘Daardoor bestaan we vandaag nog altijd, en door ons geloof in onze meerwaarde voor de bouwmarkt’, zegt Ann De Groote.

‘We zijn een gezond familiebedrijf met voldoende reserves om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen. En we blijven optimistisch: waarom zou dit geen kans kunnen zijn voor ons? Thuiswerken was in ons bedrijf nog niet ingeburgerd. Binnen de 48 uur na de afkondiging van de coronamaatregelen begrepen we dat dit het moment was om onze medewerkers meer flexibiliteit te bieden. Ook dat is creativiteit.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.