Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘We stonden te weinig stil bij de risico's rondom ons'

‘Ik heb een externe blik op de bedrijfsvoering altijd enorm waardevol gevonden’, zegt Bart Van Acker, managing director van Quality by Design (QbD), een adviesbureau voor bedrijven uit de lifesciencesector. ‘Toen ik het concept van Best Managed Companies onder ogen kreeg, was het voor mij een no brainer: daar moesten we aan meedoen.’

De voorbije maanden kreeg QbD verschillende keren bezoek van de coaches die het bedrijf eind vorig jaar doorheen het Best Managed Companies-traject gidsten.

‘Ze hebben erg goede adviezen gegeven. We hadden vorig jaar onze strategie op papier gezet, maar de doorstroming van die strategie in de organisatie kon beter’, zegt Bart Van Acker. ‘Er was een actieplan en we wisten wie wat ging doen, maar hoe gingen we elke maand weten waar we stonden? Dat was een werkpunt waar de coaches ons op hebben gewezen.’

Succes

Een ander werkpunt was het inschatten van bedrijfsrisico’s. ‘We zijn een succesvol bedrijf dat te weinig stilstond bij de gevaren rondom ons’, zegt Bart Van Acker.

‘De wereld verandert snel, kijk maar naar de coronacrisis. Dergelijke risico’s moeten we beter in kaart brengen. Wat doen we als sleutelfiguren het bedrijf verlaten? Wat als mensen langdurig ziek worden? Onze coaches hebben ons daarvan bewust gemaakt.’

Wat doen we als sleutelfiguren het bedrijf verlaten? Onze coaches hebben ons daarvan bewust gemaakt.
Bart Van Acker
managing director Quality by Design

Die waren overigens erg onder de indruk van hoe QbD met cijfers omspringt. ‘Voor een bedrijf met meer dan 200 medewerkers wereldwijd staat onze realtime rapportering op punt. We hebben alle inzichten om de zaken onder controle te houden.’

Overnames

Ook de sterke ambitie van QbD viel in de smaak. Het bedrijf staat te popelen om te groeien via een overnamestrategie. Vorig jaar maakte de directie een lijst met interessante Europese kandidaten, maar botste ze op de uitvoering van een mogelijke overname.

‘Eerlijk gezegd, het heeft ons duidelijk bevestigd dat dit niet onze métier is’, zegt Bart Van Acker. ‘We willen werken met een externe partner die ons kan begeleiden. Het is nog altijd mijn ambitie om van QbD een bedrijf te maken met internationale tentakels.’

Innovatie en duurzaamheid spelen daarbij een sleutelrol. ‘Onze sector kent een redelijk hoog personeelsverloop bij pas afgestudeerden. Maar onze eerste medewerker werkt hier nog steeds. Ik zeg hem altijd dat als hij aan coole, innovatieve projecten wil werken, hij bij ons moet blijven. En dat werkt (lacht).’

Videocall

De impact van de coronacrisis valt mee voor QbD. ‘De meeste van onze klanten maken medische producten. Dat zijn kritische bedrijven die niet zomaar stoppen’, zegt Bart Van Acker.

‘Zelf proberen we remote te werken, en dat lukt aardig. Vorige week stond er een meeting in Hasselt in mijn agenda. Normaal kost me dat 4,5 uur tijd, vooral door de verplaatsing. Nu hebben we via videocall vergaderd en waren we op anderhalf uur klaar. Mensen staan daar nu meer voor open.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.